SAFERs forskningsledare Lotta Jakobsson bär den gyllene dieselringen

Motorjournalisförbundet (VdM) i Tyskland hedrar SAFERs forskningsledare Lotta Jakobsson med den prestigefyllda gyllene dieselringen för sitt extraordinära engagemang för barnsäkerhet och i bilsäkerhetsforskning. Ringen vandrar mellan olika personer som gjort stora insatser för en säkrare trafik.

Juryn menar i sin motivering att hennes forsknings- och utvecklingsarbete väsentligt bidragit till att barn i bilar är mer skyddade och blir mindre allvarligt skadade i olyckor. Särskild uppmärksamhet gavs till hennes arbete med att förbättra bilbarnstolars säkerhet. Även Lottas arbetet med "Vision 2020", Volvo Personvagnars vision om att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i en ny Volvo år 2020, anser juryn särskilt utmärkande. Lotta kommenterar priset:

- Jag är mycket hedrad att få den här utmärkelsen. Jag är särskilt glad över att juryn uppmärksammat mitt arbete med skydd av barn i bil, vilka kräver särskilda skyddssystem eftersom barns kroppar skiljer sig från vuxnas. Fordonssäkerhet handlar om att skydda människor. Jag uppskattar detta pris, vilket är ett tydligt erkännande för vårt långsiktiga engagemang i säkerhetsforskning och teknikutveckling. Att arbeta tillsammans för att utveckla kunskap är nyckeln och jag är mycket stolt över att vara en del av denna gemenskap, avslutar Lotta.

Lotta Jakobsson mottog priset under en ceremoni på Oldtimer Salon i Frankfurt. Den gyllene dieselringen innehåller ett fragment av Rudolf Diesels första experimentmotor från 1893. Sedan 1955 har ringen vandrat mellan olika personer som genom sitt kunnande inom trafiksäkerhet bidragit till att minska antalet olyckor i trafiken. Lotta Jakobsson, årets vinnare, är den 72: e medlemmen, den tredje kvinnan och den andra icke-tyska i cirkeln av ringbärare.

- Lotta Jakobssons arbete har signifikant ökad bilsäkerheten, bland annat genom hennes utveckling av sidokrockkuddar, optimering av sidokollisionsskydd och whiplashskydd, säger professor Dipl.-Ing. Dietmar Otte, tidigare bärare av ringen och tidigare chef för trafikolycksforskningen vid Hannover Medical School.

Professor Lotta Jakobsson ansvarar för SAFERs forskningsportfölj inom området Human body protection och är också medlem i forskningscentrets ledning.

• Forskning

SAFER Trafiksäkerhetscentrum är ett kompetenscenter där 36 partners från samhället, akademin och industrin samarbetar tvärfunktionellt för framgångsrik och effektiv forskning inom fordons- och trafiksäkerhet. Forskningen på SAFER spänner över ett brett område som täcker flera discipliner och omfattar människor, fordon och infrastruktur. Centrets multidisciplinära verksamhet engagerar många ledande forskare inom trafiksäkerhet och vår projektportfölj bidrar till Sveriges nollvision och FN:s globala hållbarhetsmål.

Detta betyder också att SAFER ingår i ett större samhällsprojekt: skapandet och förverkligandet av ett smart, hållbart och säkert transportsystem, både i städerna och på landsbygden. SAFER erbjuder världsledande kunskap och projektmetodik inom området trafiksäkerhet och vår vision är att bedriva gränslös forskning för att rädda liv. Läs mer på www.saferresearch.com

Magnus Granström

Presskontakt Föreståndare SAFER 0734-060424

Lotta Jakobsson