Mölndals stadsdirektör tar plats i Sahlgrenska Science Parks styrelse

Mölndals stadsdirektör tar plats i Sahlgrenska Science Parks styrelse

Mölndals stad blir nu, enligt plan, en av ägarna i Sahlgrenska Science Park - ett viktigt steg för att stärka regionens förutsättningar inom life science. Det formella beslutet togs i Mölndals kommunfullmäktige igår kväll (22/2).

- En väldigt stor andel av Västsveriges life science-företag finns i Mölndal och det är högst rimligt att vi visar att detta är en viktig industri. Ett sätt att markera att vi verkligen menar allvar med att skapa bra förutsättningar för framtiden är att bli delägare i Sahlgrenska Science Park, säger Håkan Ahlström, stadsdirektör i Mölndal som blir ledamot i Sahlgrenska Science Parks styrelse.

Där ingår sen tidigare Marianne Dicander Alexandersson (styrelseordförande), Pam Fredman, rektor för Göteborgs universitet, Stefan Bengtsson, rektor för Chalmers tekniska högskola, Cecilia Dalman Eek, ledamot kommunfullmäktige, Göteborgs stad och Patrik Karlsson, ledamot regionfullmäktige, Västra Götalandsregionen.

- Vi är mycket glada för att få in Mölndals stad som en av våra viktiga ägare. Nu växlar vi upp ytterligare som navet för life science-industrin i Västsverige, säger Charlotta Gummeson, VD för Sahlgrenska Science Park.

Sahlgrenska Science Park är en neutral och oberoende arena för såväl nya som befintliga bolag. I verksamhetens utökade uppdrag ingår att aktivt bidra till: förnyelse och ökad konkurrenskraft inom life science-branschen, nära samverkan mellan akademi, vård och näringsliv samt etablering av nya och utveckling av befintliga företag.

Med expertkunskap inom affärsutveckling driver Sahlgrenska Science Park bland annat en projektarena samt inkubator- och acceleratorprogram inom digital hälsa, verifiering och internationalisering.

Sahlgrenska Science Park AB ägs idag av Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad genom Business Region Göteborg, Göteborgs universitet (via GU Ventures) och Chalmers tekniska högskola. Nu ansluter också Mölndals stad.