Patent beviljat för röntgenskyddsmaterial

Patent beviljat för röntgenskyddsmaterial

Patent- och Registreringsverket (PRV) har nu beslutat att bevilja Ten Medical Designs  patentansökan SE537818 för NAFT, ett nytt, strålningsskyddande textilt material.

Att använda röntgenstrålning vid kirurgiska ingrepp har under de senaste 20 åren visat sig vara ett effektivt verktyg och nya tekniker baserade på röntgenstrålning är fortfarande på stark tillväxt. Som en konsekvens behöver personalen ett säkert, funktionellt strålskydd. Den nyligen patenterade tekniken släpper genom luft och fukt medan den blockerar röntgenstrålning, vilket ger en möjlighet för kirurgisk personal att erhålla ett mer ergonomiskt strålskydd.

"Arbetsvillkoren i operationssalen är i många fall avgörande för resultatet av det kirurgiska ingreppet. Med detta beviljade patentet är vi nu än mer övertygade i vårt fortsätta forsknings- och utvecklingsarbete", säger Fredrik Gellerstedt, en av grundarna av Ten Medical Design.

Företaget har utvecklat ett nytt strålskyddande material, NAFT, som kan användas för tillverkning av strålskyddstextilier. NAFT är ett vävt material och har utvecklats i nära samarbete och med ekonomiskt stöd från Chalmers tekniska högskola, Hälsoteknikhögskolan i Halmstad, Sahlgrenska Science Park, Smart Textiles, Swerea, Västra Götalandsregionen och Vinnova.

Då NAFT är ett vävt material, jämfört med existerande täta filmmaterial, kan NAFT ge ett mervärde såsom andningsförmåga och tvättbarhet.

"Detta första godkända patent ger oss den bas som krävs för kommersialisering av NAFT och vi kommer nu ta vår första produkt till marknaden år 2016 ", säger Leif Brodén, styrelseordförande i Ten Medical Design (10MD).

10MD startade år 2012 och var tidigare ett inkubatorföretag inom Sahlgrenska Science Park.

För ytterligare information, v g kontakta grundaren Petra Apell, +46 705 735262, petra.apell@10md.se. Se även webbplats: www.10md.se

* NAFT är ett varumärke som tillhör Ten Medical Design AB.