Att välja rätt Flexovit 125 mm kapskiva

Att välja rätt Flexovit 125 mm kapskiva

Flexovits 125 mm kapskivor finns i flera olika tjocklekar - från 0,8 mm till 2,5 mm. Varje tjocklek har sina speciella egenskaper och användningsområden:

Tjocklek:

0,8 mm: För tunnväggigt material och precisionskapning av värmekänsliga material. Med en 0,8 mm kapskiva kan en lackerad detalj kapas utan att lacken bränns (upp till 1,5 mm tjocklek).

1,0 mm: För kapning av tunnväggigt material upp till 2 mm tjocklek.

1,3 mm: Förstahandsvalet för detaljer med en materialtjocklek på 3-4 mm. Kaphastigheten är ungefär densamma som för 1,0 mm kapskivor med har längre livslängd och högre säkerhet än 1,0 mm.

1,6 mm: För kapning av material tjockare än 2 mm. Rekommenderas då mindre skivförbrukning är önskvärd (upp till 7 mm tjocklek).

2,0 mm: För materialtjocklek 3-4 mm och tjockare. För en 2,0 mm kapskiva krävs en kraftfull maskin med en effekt på mer än 1.300 W. I 2,0 mm skivor används grövre slipkorn och de tål högre arbetstryck.

2,5 mm: Används oftast i samband med svetsningsarbeten då kapskivan är tjock nog för att användas i en svetsfog.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Peter Lindell