Kapskivor och raka slipmaskiner – en farlig kombination !

Kapskivor och raka slipmaskiner – en farlig kombination !

Det är ur säkerhetssynpunkt viktigt att känna till skillnaden mellan raka slipmaskiner och raka kapmaskiner, och att använda rätt typ av slip- eller kapprodukt i respektive maskin.

Raka maskiner kan vara antingen pneumatiska eller elektriska. Trots sin litenhet är dessa maskiner oftast kraftfulla och snabbroterande med höga varvtal.

I raka slipmaskiner används spindel- eller chuckmonterade slipprodukter som t.ex. hårdmetallfilar, slipstift, små poleringsverktyg och mindre flexibla slipprodukter med underlagsplatta (kvickrondeller mm.). Dessa maskiner är inte försedda med några sprängskydd och har heller inte några monteringsflänsar. Kapskivor får inte användas i raka slipmaskiner då nödvändiga skydd och korrekt fastsättningsutrustning saknas på denna typ av maskin. Varvtalet på raka slipmaskiner är heller inte anpassat efter den maximalt tillåtna arbetshastigheten för kapskivor. En eventuell skivsprängning kan förorsaka mycket allvarliga skador eftersom maskinen saknar nödvändiga skydd.

Kapskivor måste alltid användas i raka kapmaskiner som är speciellt utrustade för kapning. Raka kapmaskiner är utrustade med sprängskydd och har flänsar för korrekt montering av kapskivan. Dessa maskiner har också ett varvtal som är anpassat efter kapskivans maximalt tillåtna arbetshastighet. Raka slipmaskiner och raka kapmaskiner kan vara förvillande lika varandra, men en rak kapmaskin är alltid försedd med ett sprängskydd.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com för ytterligare säkerhetsinformation.

Jörgen Norell

Säkerhets- och miljöansvarig Säkerhets- och miljöfrågor 070-510 44 55