Succé på på MaskinExpo

Succé på på MaskinExpo

MaskinExpo hölls på Barkarby Flygplats 19-21 maj och vi deltog som vanligt och visade produkter med våra egna varumärken Norton, Clipper och Nimbus för produkter för kapning, sågning, borrning och håltagning av betong och andra byggnadsmaterial. Produkterna omfattar bl.a. diamantverktyg (klingor, borrkronor mm) och maskiner (kakel- och stenkapmaskiner, bords- och golvsågar mm). Alla Saint-Gobain Abrasives produkter är egentillverkade för högsta kvalitet och maximal säkerhet.

På MaskinExpo 2011 visades flera nyheter. Bland annat kan nämnas O’Tip som är ett nytt system för snabbare och enklare omsättning av borrkronor som kan utföras ute på arbetsplatsen samt Clipper Foam som är ett nytt skumbaserat kylsystem för stänkfri borrning och håltagning. Från Nimbus visades bland annat nya diamantklingor: Vortex som är en specialklinga för golvsågning i härdad betong. Diamantsegmenten på Vortex-klingorna har en speciell utformning och sammansättning som ger längre livslängd. Dessutom presenterades VMAX som är en specialklinga för väggsågning som har W-formade segment som ger snabbare sågning.

Vidare kan nämnas de nya borrkronorna Twics som ger snabbare borrning och håltagning och som har längre livslängd än konventionella borrar. De nya borrkronorna tillverkas med en ny patenterad metod som ger diamantsegmentet väsentligt större motståndskraft mot tryck enligt tillverkaren och minskar risken för sprickbildning i diamantsegmentet. Denna tillverkningsmetod gör det även möjligt att ha en högre diamantsektion än tidigare och ger borrkronorna längre livslängd samt snabbare borrning.

Från Clipper visades en ny bensindriven golvsåg som har extra låg vibrationsnivå vilket ger bättre arbetsmiljö för användaren. Den nya golvsågen, som har beteckningen CS 451, har en kraftig och robust konstruktion och såväl ram som handtag är försedda med vibrationsdämpare vilket gör att vibrationsnivån har reducerats med 40 % enligt tillverkaren. Därmed får användaren en bättre arbetsmiljö och risken för bl.a. ”vita fingrar” minskar. CS 451 nominerades till Arbetsmiljöpriset 2011.

Mässbesökarna visade som vanligt mycket stort intresse för den ljuddämpade diamantklingan Silencio. Silencio-klingornas stamblad har en sandwichkonstruktion med ett specialutvecklat högabsorberande material som effektivt dämpar svängningarna i stambladet och sänker därmed ljudnivån. Klingan är även försedd med patentsökta urtag mellan segmenten som har en speciell utformning vilket gör att inga luftströmmar bildas och därmed elimineras det höga och vinande ljudet vid kapning och sågning. Silencio vann Arbetsmiljöpriset 2009.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Henrik Falk