Effektivare slipning av värmekänsliga material med nya kvickrondeller

Effektivare slipning av värmekänsliga material med nya kvickrondeller

Norton lanserar ett nytt sortiment kvickrondeller, R980 SG Blaze, speciellt avsedda för bearbetning av värmekänsliga eller svårslipade material som t.ex. rostfritt stål, kobolt, krom, inconel och titan.

Kvickrondeller används framför allt för slipning, gradning och putsning i svåråtkomliga och trånga utrymmen samt för bearbetning av små eller profilerade ytor. Rondellerna är försedda med snabbfäste och används tillsammans med en speciell hållare i raka eller vinklade maskiner. Nortons nya kvickrondeller, som har beteckningen R980 SG Blaze, är belagda med ett keramiskt SG-slipmedel och har ett nytt aktivt fyllnadsmedel som reducerar värmeutvecklingen och gör dem kallskärande vilket gör dem lämpliga för bearbetning av värmekänsliga material. SG Blaze-rondellerna finns med olika ryggmaterial: Polyesterrygg i ett skikt som ger en mycket flexibel och följsam rondell, polyesterrygg i tre skikt som ger en kraftig rondell för påfrestande slipning och en variant med rygg i fibermaterial som ger en mycket styv rondell som lämpar sig för mycket påfrestande slipning med högt arbetstryck. De nya rondellerna har 50 % - 200 % längre livslängd än konventionella kvickrondeller enligt tillverkaren.

Användningsområdet för Nortons nya kvickrondeller omfattar bl.a. bearbetning av detaljer i rostfritt, turbinblad i titan eller inconel, medicinska implantat i kobolt och krom, reparation och underhåll av detaljer i metall inklusive aluminium, slipning på gjuterier och bilplåtverkstäder mm. SG Blaze-rondellerna uppges ge hög avverkning även vid låga arbetstryck.

Rondellerna finns i dimensionerna 25, 38, 50 och75 mm och i kornstorlekarna 36-120 för grov-, mellan- och finslipning. Rondellerna kan fås med två olika typer av snabbfästen: Dels med bajonettfäste i metall och dels med skruvinfästning i nylon. I sortimentet ingår även speciella hållare med passande snabbfästen och6 mmspindeldiameter.

”Med det här nya sortimentet kvickrondeller kan slipning i svåråtkomliga utrymmen eller på små ytor göras betydligt snabbare och effektivare än tidigare. Eftersom rondellerna har längre livslängd och slipar snabbare får man dessutom en lägre total slipkostnad” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04