Ny lamellrondell för påfrestande slipning

Ny lamellrondell för påfrestande slipning

Flexovit lanserar en ny lamellrondell speciellt avsedd för påfrestande slipning som t.ex. kantbrytning och gradning.

Den nya lamellrondellen, som har beteckningen Mega-Line Blue, har en nyutvecklad slipduk som är helt belagd med Zirkon-slipmedel och med ett kraftigt ryggmaterial av polycotton. I kombination med ett kraftigt fenoplastbindemedel så får slipkornen en jämn och kontrollerad nedbrytning som frilägger nya skärande eggar kontinuerligt vilket ger snabb och effektiv slipning och själva lamellrondellen får längre livslängd enligt tillverkaren.

Lamellrondellerna är särskilt lämpliga för påfrestande slipning med högt arbetstryck i effektstarka maskiner som t.ex. slipning och borttagning av svetsar, kantslipning och gradning på mekaniska verkstäder, gjuterier etc.

Mega-Line Blue lamellrondeller är avsedda för användning i vinkelslipmaskiner för slipning av järn, stål och rostfritt. De finns i 115 mm och 125 mm diameter i kornstorlekarna 40, 60, 80 och 120. De har konvex stödplatta i glasfiber. Den konvexa formen underlättar slipning av plana ytor.

”Med Flexovits nya sortiment lamellrondeller kan man uppnå betydande produktivitetsökningar tack vare att slipningen eller gradningen blir effektivare” säger Peter Lindell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Peter Lindell

Sales Coordinator Flexovit 070-393 95 50