Nya slipband för centerless- och planslipning

Nya slipband för centerless- och planslipning

Norton lanserar en ny serie slipband främst avsedda för slipning av rör och stångmaterial, stålämnen, plåtmaterial men kan även användas för övriga produktionsapplikationer där jämn avverkning och jämn ytfinhet krävs. De nya slipbanden, som har beteckningen Norton R279, uppges ha lång livslängd och ge snabb avverkning.

För centerlesslipning och planslipning används i vissa fall slipband i speciella maskiner. Vid dessa typer av slipoperationer används vanligen våtslipning med olja, vatten eller en kombination av dessa. För detta ändamål har Norton tagit fram ett speciellt slipband: Norton R279. Detta slipband har en speciell typ av slipkorn – så kallat aggregatslipmedel. Varje slipkorn är sammansatt av mindre slipkornsfragment som pressats samman till ett slipkorn. Detta medför att varje slipkorn kontinuerligt frilägger en mängd nya skarpa skäreggar vartefter det slits ned vilket ger en jämn och konstant avverkning och ytfinhet under slipbandets hela livslängd. Slipmedlet som används i R279 är aluminiumoxid som är lämpat för slipning av bl.a. rostfritt, kolstål och legeringar.

Ryggmaterialet utgörs av en kraftig polyesterrygg som i kombination med ett nytt motståndskraftigt fenoplastbindemedel gör de nya slipbanden särskilt lämpade för påfrestande mellan- och finslipning med högt arbetstryck. Norton R279 finns i kornstorlekarna 60 – 800 och kan användas för såväl torr- som våtslipning.

”Med de här nya slipbanden kan man uppnå betydande produktivitetsökningar vid centerless- och planslipning inte minst tack vare den osedvanligt långa livslängden som kan ökas med 30-60 %.” säger Jörgen Norell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Jörgen Norell

Sales Director Industrial Markets Scandinavia 070-510 44 55