Nytt sortiment slip- och polerprodukter för reparation av lackdefekter

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 07:19 CEST

Norton lanserar ett nytt sortiment slip- och polerprodukter för bearbetning av lack som t.ex. renovering och reparation av lackdefekter. Sortimentet består bl.a. av slip- och polerrondeller, våtslippapper, polerpastor och polersvampar.

Det nya sortimentet, som har beteckningen Norton Ice, är avsett för finjustering och polering av billack och används för borttagning av lack- och ytlacksdefekter såsom rinningar, dammnoppor, apelsinyta mm. samt för nedmattning, finpolering, rubbning och lackskydd. I det nya sortimentet ingår rondeller med ett skikt skumgummi i mycket fina kornstorlekar (P 1.500, 2.000 och 3.000) och som har kardborrefastsättning. Det tjocka skumgummiskiktet absorberar vatten och dammpartiklar och gör rondellen mycket följsam vilket förhindrar genomslipning. Rondellerna finns i dimensionerna 76 mm och 150 mm. Vidare ingår Black Ice rosettrondeller för våtslipning av klarlack innan polering. Dessa rondeller är självhäftande och finns i diameter 38 mm och används tillsammans med en speciell slipklots med två olika hårdheter. Dessutom ingår Dry Ice kardborrerondeller med baksida av plastfilm i dimensionerna 76 mm och 150 mm. Slipning med dessa rondeller förkortar den efterföljande poleringstiden.

Vidare kan nämnas Liquid Ice som är en vattenbaserad polerpasta som finns i två varianter: Step 1 som används efter polering med korn 1.500 och Step 2 som används efter polering med korn 2.000 och 3.000. Polerpastorna är helt silikonfria och uppfyller EU:s miljökrav. Pastorna används tillsammans med lammullshätta och polersvamp. Dessutom ingår Liquid Ice Detailer Spray som används för lackförsegling vilket ger den renoverade ytan förbättrad motståndskraft.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Kommentarer (0)