Saint-Gobain Abrasives lanserar helt ny teknologi för djupslipning

Saint-Gobain Abrasives lanserar helt ny teknologi för djupslipning

Saint-Gobain Abrasives, världens största tillverkare av slipprodukter, har utvecklat en helt ny teknologi för djupslipning, Norton Vortex, som är ett helt nytt sortiment slipskivor som ger högre avverkning, minimal värmeutveckling med större livslängd och snabbare slipning som resultat. Genom att kombinera ett nytt slipmedel utvecklat av högvärdig aluminiumoxid med en helt ny tillverkningsprocess, uppnår man en fullt kontrollerbar struktur i slipskivan som möjliggör en hög porositet och permeabilitet.

Norton Vortex-slipskivornas höga permeabilitet, dvs. grad av genomsläpplighet av kylvätska, medför enligt leverantören en kraftig minskning av bränning av arbetsstycket, bättre formhållfasthet av slipskivan och väsentligt högre materialavverkning. Vidare uppnår man större skivlivslängd och väsentligt minskad risk för bränning/dragspänning i det slipade materialet.

Norton Vortex-tekniken används bland annat för keramiskt bundna slipskivor för användning i slipoperationer med stora kontaktytor som till exempel djup-, kugg- och planslipning och/eller för svårslipade material som nickelbaserade legeringar. Den högre avverkningsgraden (MRR) som uppnås med Norton Vortex-tekniken medför att cykeltiden kan reduceras med upp till 50 % samtidigt som 2-3 gånger fler detaljer kan slipas med samma skiva även i svårslipade material som värmekänsliga nickellegeringar.

Med Norton Vortex kan man även uppnå dubbla skivlivslängden med bibehållen avverkningsgrad. Den patenterade Norton Vortex-teknologin är miljövänlig. Till skillnad från andra tillverkningsmetoder för högporösa keramiska slipskivor, används inga skadliga kemikalier med Norton Vortex-tekniken.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04