Fyra Saint-Gobain-bolag ställer ut i gemensam monter på Nordbygg

Kompetens och lösningar som bygger hållbarhet

Saint-Gobain Sweden AB ställer ut i monter C10:49 på Nordbygg den 21-24 april.

På vägen mot en klimatneutral byggbransch finns ett stort behov av att hitta nya, klimatneutrala lösningar samt av att fokusera på byggnadens klimatpåverkan ur ett livscykelperspektiv. På Nordbygg 2020 ställer de fyra Saint-Gobain-företagen Dalapro, Gyproc, ISOVER och Weber ut i en gemensam monter för att presentera lösningar som kan bidra till ett mer klimatneutralt byggande. Hållbarhet, komfort och byggoptimering är i fokus.

Klimatsmart byggande med hjälp av EPD:er

Med EPD:er (Environmental Product Declaration) är det möjligt att bedöma byggmaterialets klimatpåverkan redan i projektstadiet. Från en EPD får vi detaljerad kunskap om miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv, till exempel CO2-avtryck, energiförbrukning, vattenanvändning och avfall. Kunskapen gör det lättare att utveckla och förbättra våra produkter ytterligare. Saint-Gobain är marknadsledande på EPD:er och de utställande företagen kan tillsammans redovisa EPD:er för kring 70 % av produktsortimentet. På Nordbygg kan du genom hållbarhetskollen lära dig mer om EPD:er, CO2-budget, CO2-ekvivalenter och annat.

Expertsamtal

På Saint-Gobain finns en gedigen källa av erfarenhet, kunskap och kompetens när det kommer till såväl byggnadsteknik som hållbarhet och komfort. Dagligen finns våra kunniga representanter på plats för att svara på dina frågor kring olika teman.Hur möter vi nya utmaningar när byggande i KL-trä och lättbyggnadsteknik blir allt vanligare och Hur bygger vi ljudmiljöer där människor trivs och mår bra? Vår gästexpert Sara Hector, Alpin skidåkare, kan berätta om sina erfarenheter av att bygga hus med hållbarhet i fokus.

Välkommen till Saint-Gobain Sweden AB, monter C 10:49 på Nordbygg 2020!

Saint-Gobain Sweden AB har sedan tidigare signerat det svenska initiativet Färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor 2045 och Lokal Färdplan Malmö 2030. Saint-Gobain Sweden AB har gjort starka åtaganden och åtgärder för att minska miljöpåverkan från samtliga verksamheter. Bolaget sätter ett extra fokus på att minska koldioxidutsläpp och främja en mer cirkulär ekonomi. Färdplan mot netto noll utsläpp har redan börjat och till och med 2018 hade Saint-Gobain Sweden AB minskat sina CO2-utsläpp med mer än 25%*.

*Scope 1 och 2 jämfört med basår 2010