Saint-Gobains CEO Pierre André de Chalendar, fick motta priset "David Gottfried Global Green Building Award”

Pierre André de Chalendar får prisutmärkelse från World Green Building Council

På tisdagen den 18 oktober fick Saint-Gobains CEO, Pierre André de Chalendar ta emot World Green Building Councils prisutmärkelse ”David Gottfried Global Green Building Award”.

Priset delades ut under den årliga konferensen World Green Building Council i Stockholm och gick till Pierre André de Chalendar för hans personliga värnande om den globala rörelsen för ett hållbart byggande och särskilt för hans innovativa och unika tillvägagångssätt med en verksamhetsstyrd strategi för ett hållbart byggande.

”WorldGBC och den globala rörelsen för ett hållbart byggande inspireras av och uppskattar Pierre André de Chalendars personliga engagemang för ett hållbart byggande, liksom hans sätt att leda en stor global organisation mot lönsamhet och tillväxt och samtidigt få hållbart byggande att genomsyra hela organisationen”, säger Terri Wills, CEO för World Green Building Council.

David Gottfreid Award
David Gottfried Global Green Building Award delades ut första gången 2011 och är namngivet efter grundaren av WGBC. Det ges till individer som bidragit till den globala rörelsen för ett hållbart byggande på ett sätt som har visat sig vara unikt, innovativt och entreprenörsmässigt.

WorldGBC grundades 2002 och är det ledande internationella nätverket dedikerat till hållbart byggande. Med medlemmar i 72 länder är syftet att snabba på marknadens förflyttning mot mer hållbara byggnader. WorldGBC spelade bl.a. en viktig roll på COP 21 i Paris då man i samarbete med UNEP (United National Environment Programme) och den franska regeringen lanserade den första ”Building Day” för att uppmärksamma byggsektorns medverkan till klimatförändringarna. Tillsammans med sina nationella råd och 27 000 medlemsföretag åtog de sig också att ha reducerat CO2-utsläppen från byggnader med 84 gigaton (84 000 000 000 000kg) vid 2050 för att hålla den globala uppvärmningen inom 2°C, eller t.o.m. 1.5°C.

Saint-Gobain är medlem i över 35 olika GBC´s över hela världen.

Saint-Gobain Sweden
Saint-Gobain är en världsledande aktör inom samhällsbyggnad, utvecklar, tillverkar och marknadsför byggmaterial med hög prestanda, innovativa lösningar på utmaningar som tillväxt, energieffektivitet och miljöskydd.

Saint-Gobain Sweden AB är företaget bakom varumärkena Dalapro, Gyproc, ISOVER, Leca® och Weber. Företaget ingår i den franska Saint-Gobain-koncernen med ca 190 000 anställda. I Sverige bidrar drygt 800 anställda till en omsättning på ca 3 miljarder SEK.