90-åring får ny kostym

När Falksalt uppdaterar med nytt utseende är historia lika viktig som framtid. Varumärket är känt för sin kvalitet och trygghet, något man håller hårt i. Men i den nya design adderar man också lekfullhet och generöst med kunskap och inspiration. Allt för att bidra till mer smak varje dag, och i varje kök.

Salt har en magisk förmåga att lyfta andra smaker, och ingen annan krydda kan vända en maträtt från smaklös till utsökt på samma sätt. Trots detta är salt ofta en anonym baskrydda gömd i en låda. Något Falksalt vill ändra på.
– Vi vill bli en inspirerande och trogen kompis i köket. Vårt nya utseende är ett visuellt lyft både i salthyllan och hemma i köket. Det ger oss också möjlighet att prata mer kring produktegenskaper, användningsområden och annan kunskap som är bra att ha med sig i matlagningen, säger Anna Ung, Product Manager på Falksalt.

Falksalt är salthandlare i femte generationen och kan en hel del om salt. Inte bara vad gäller kvalitet och råvara utan också kring utvinningsprocesser och saltsorter. Något som man vill förtydliga och dela med sig av i sitt nya designkoncept.
– En övergripande ambition i framtagningen av vår nya design har varit att göra det enklare för våra konsumenter att förstå skillnaden mellan olika saltsorter. På ett rakt och tydligt sätt visa vad som kännetecknar varje salt och vad olika sorterna passar bäst till, förklarar Anna Ung.

Som en förlängning av den nya förpackningsdesignen har Falksalt även tagit fram en ny kommunikationsplattform och hemsida. Genomgående handlar det om att bli mer generösa och dela med sig av sin gedigna kunskap om salt. Både kring olika sorter men också med recept och inspiration.
– Köksglädje och matpassion har vi gemensamt med våra kunder, men vi vill också bli en hjälpande hand när man vill utveckla sina smaklökar och hitta nya smakkombinationer. Salt är livets viktigaste smaksättning, och det är vårt uppdrag att förmedla det, säger Anna Ung.

Arbetet med Falksalts uppdaterade designkoncept påbörjades under varumärkets 90-årsfirande under 2018. I arbetet har även logotypen uppdaterats, och den välkända falk-symbolen har nu ett modernare uttryck. Till sommaren 2019 ska de flesta av Falksalts produkter ha det nya utseendet i butikshyllan.

Anna Ung, Product Manager Falksalt
E-post: anna.ung@salinity.se
Tfn: 0708-303174

Ida Nilsson, presskontakt
E-post: Ida@gillakommunikation.com
Tfn: 0709-134037

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• falksalt

Som oberoende saltleverantör förädlar och distribuerar Salinity högkvalitativa saltprodukter till marknader över hela världen. Vår verksamhet täcker fem huvudområden; livsmedel, vägunderhåll, industriprocesser, vattenavhärdning och lantbruksutveckling. Exempel på varumärken i vår portfölj är Falksalt, Saltwell, SP och Safesil.

Salinity är en internationell företagsgrupp med rötter i ett lokalt litet gross- och detaljhandelsföretag i 1800-talets Göteborg. Här finns även idag vårt huvudkontor och i fjärde generationen bygger vi vidare på en tradition där stabilitet, oberoende, leveranssäkerhet och produktutveckling är värdefulla element. Att ge våra kunder bästa tänkbara service är en del av vår själ.

Anna Ung

Presskontakt Product Manager Food Falksalt +46 708 30 31 74