Nytt biodynamiskt Bordeaux-vin från Saltå Kvarn

Nu presenterar det ekologiska matföretaget Saltå Kvarn sitt tredje biodynamiska vin under eget varumärke - Saltå Bordeaux.

Det är ett rött Bordeaux-vin med fina toner av kaffe, mörka bär och cederträ. Vinet passar bland annat bra till mörkt kött, viltkött och ost. Saltå Bordeaux är framställt av druvorna Merlot (70%) och Cabernet-Sauvignon (30%) och kommer från vingården Chateau la Grolet i området Côtes du Bourg, som ligger i det franska Bordeauxdistriktet. Druvorna odlas biodynamiskt, dvs utan användning av kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel och med ett lokalt kretslopp av gödning, vilket sammantaget bidrar till att odlingsplatsens unika egenskaper kommer till uttryck i vinet.

Saltå Bordeaux, som är av årgång 2005, är lagringståligt och bedöms av odlarna Catherine och Jean-Luc Hubert vara som bäst efter 3-5 år på flaska. En hög andel av den mjukare Merlot-druvan gör det dock frestande att dricka vinet tidigt.

Saltå Bordeaux finns nu i Systembolagets beställningssortiment (artikelnummer 74828) och kostar 118 kronor (75 cl). Vinet är KRAV-märkt och Demetermärkt (biodynamiskt).

Bordeaux ligger i sydvästra Frankrike och är ett av världens största vindistrikt för kvalitetsviner. Här har det odlats vin sedan romartiden. Det svala klimatet ger vinerna en hög syra och friskhet. Kännetecknande för Bordeaux-vinerna är också att de görs av en blandning av olika druvor. Kvalitetsvinerna är kända för att kunna lagras länge på flaska.

Biodynamisk odling handlar om kvalitet, smak och miljö och går ett steg längre än ekologisk odling. Inriktningen är att på ett naturligt sätt åstadkomma en bördigare odlingsjord och att behålla jordens egen karaktär. Det påverkar kvaliteten och smaken på slutprodukten. En biodynamisk gård bildar också ett eget kretslopp, utan behov av att tillföra näringsämnen utifrån, och bidrar därför inte heller till övergödning och läckage av näringsämnen.

För mer information:
Lotta Lind, Saltå Kvarn, 08-55150823, 073-1517444,
lotta.lind@saltakvarn.se

Pressbild finns på www.saltakvarn.se

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram ett hundratal nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, pastasåser, quinoa, riser samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.

• Mat, dryck

Jennifer Key

Presskontakt Kommunikatör och presskontakt Kommunikatör och presskontakt 070-568 10 86