Fuglesang återlämnar silversked som varit med på rymdfärd

När Christer Fuglesang åkte upp i rymden med rymdfärjan Discovery den 6 augusti 2009 fanns en samisk silversked från Sametinget med i packningen. Fredagen den 4 februari kl. 11 återlämnar han silverskeden till Sametinget. Det sker på Jokkmokks marknad, på snöscenen mitt i marknadsområdet.

Sametingets styrelseordförande Ingrid Inga kommer att ta emot skeden som varit på rymdfärd tillsammans med ett intyg att den varit med ombord på rymdfärjan.

11.00                  Ingrid Inga inleder

11.05                  Christer Fuglesang berättar om rymdfärden

11.15                  Ingrid Inga mottar skeden

Mottagning av press direkt i nära anslutning till snöscenen.

Ingrid Inga, styrelseordförande

OBS! Journalister som vill göra en längre intervju med Christer Fuglesang kan föranmäla det till Johan Marcopoulos, tel. 070-640 64 88 eller e-post: johan.marcopoulos@snsb.se

• Östersund

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig myndighet under Jordbruksdepartementet. Det övergripande uppdraget är att verka för en levande samisk kultur. Det folkvalda organet består av 31 ledamöter. Sametinget har en styrelse som leds av styrelseordförande Ingrid Inga. Plenum som träffas till plenum tre gånger per år leds av Sametingets ordförande Stefan Mikaelsson. Sametingets huvudkansli finns i Kiruna med lokalkontor i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund. Sametingets kansli med ett 50-tal tjänstemän leds av kanslichef Patrik Kansa.