Kungen besöker renbetesområdet och visar sin sympati - rättelse

Rättelse: På förekommen anledning vill Sametinget förtydliga att kungen träffar renskötare i Västerbotten som Sametingets gäst och inte företrädare för Svenska Samers Riksförbund som är en intresseorganisation. Malin Brännström finns med som ett stöd därför att Thomas Andersson och Aina Jonsson bett henne om det. /me Pressmeddelande från Sametinget 070216 Kungen besöker renbetesområdet HM konungen Carl XVI Gustaf kommer på onsdag den 21 februari på ett kort besök till Lycksele i Västerbotten. Syftet är att informera sig om renbeteskatastrofen och få träffa renägare och representanter för den ansvariga myndigheten, det vill säga Sametinget. Just den veckan håller Sametinget plenum i Lycksele. Förutom att besöka renskötare kommer kungen att äta lunch med sametingsledamöterna. Sametingets ordförande Sylvia Simma uppskattar kungens omtanke om samerna. Västerbottens samebyar har drabbats särskilt hårt av det nyckfulla vädret. Här har betet på flera håll varit låst sedan i november. Kungen vill på plats få information om renbeteskatastrofen och visa sin sympati med de drabbade renägarna. Därför passar det bra att besöka just Lycksele-trakten i samband med Sametingets plenum. Då hinner han på kort tid både få träffa representanter för samebyarna, och företrädare både för Sametingets folkvalda organ och för myndigheten Sametinget, som från och med den 1 januari är central förvaltningsmyndighet för rennäringen. Kungen kommer som Sametingets gäst att besöka en renhage utanför Lycksele där renskötaren Thomas Andersson från Umbyn tillsammans med sin far David matar sina renar. Dit kommer även Aina Jonsson, renskötare från Rans sameby. Aina fick 2004 regeringens renskötselmedalj ”För omsorgsfull renvård”, i guld av femte storleken. Aina Jonsson har sett utvecklingen från nomadliv på 1930-talet och kan jämföra renbetessituationen under flera decennier. Sametingets ordförande Sylvia Simma och kanslichef Ulla Barruk Sunna finns på plats för att beskriva hur Sametinget hanterat katastrofen. -Det känns mycket värdefullt att kungen visar intresse för den katastrof som drabbat det samiska folket, säger Sametingets ordförande Sylvia Simma. Hon uppskattar att kungen visar sin omtanke om samerna och jämställer renbeteskatastrofen med andra katastrofer som drabbat människor i Sverige de senaste åren. Media är välkomna att filma och fotografera klockan 11. För vägbeskrivning, se bifogat program. Efter besöket återvänder kungen till Lycksele och äter lunch med Sametingets ledamöter på hotell Lappland, där renbeteskatastrofen kommer att vara det stora samtalsämnet, innan kungen åter flyger hem till Stockholm. För mer information om plenum se Sametingets hemsida: http://www.sametinget.se/sametinget/view.cfm?oid=4386&sat=no Pressansvarig Marie Enoksson, mobil 070-310 09 94 Kanslichef Ulla Barruk Sunna, mobil 070-232 47 43 Ordförande Sylvia Simma, mobil 070-288 32 24

• Kiruna