Sametinget håller plenum i Skillehte/Skellefteå 3-6 oktober 2016

I början av oktober är det dags för Sametingets tredje plenum för året och det sista som hålls på svensk sida för mandatperioden. Den här gången träffas Sametingets ledamöter på Stadshotellet i Skillehte/Skellefteå.

Förutom plenumsförhandlingar så händer det en hel del annat också! Även om inte placeringsort för Sametingets parlamentsbyggnad är med på föredragningslistan som formellt ärende, så kommer sju olika kommuner på måndagen den 3 oktober mellan kl. 15 och 17 att presentera sina förslag och tankar kring en parlamentsbyggnad för de samiska parlamentarikerna. Det blir också information från Valmyndigheten och Valnämnden med anledning av det stundande sametingsvalet. Och så ska partierna hinna med sina sedvanliga överläggningar också.

Plenumsförhandlingarna inleds tisdagen den 4 oktober kl. 8.30-18.00. Föredragningslistan är något kortare än vanligt, men åtta motioner, budgetuppföljning för 2016 och budget 2017 lär ändå generera fruktsamma diskussioner, hoppas Sametingets ordförande Stefan Mikaelsson som leder presidiets arbete. På tisdag kväll blir det en bokrelease av forskningsrapporten från Sametingets första riktiga väljarundersökning.

Den sista dagen för plenumsförhandlingarna, det vill säga torsdagen den 6 oktober, kommer Konstitutionsutskottets ledamöter att besöka Sametingets plenum.

- Vi tar detta som en signifikant viktig gest av konstitutionsutskottets ledamöter, förklarar Stefan Mikaelsson. Fem år efter att samerna erkänts som folk i Sveriges grundlag kommer KU på besök. Vi gläds åt besöket och möjligheterna att samtala med ledamöterna, säger Sametingets ordförande Stefan Mikaelsson. Sametinget kommer att ajournera sitt möte så att konstitutionsutskottets ordförande Andreas Norlén kan säga några ord till ledamöterna om varför man väljer att besöka Sametinget. Besöket avslutas med gemensam lunch.

För fullständigt program, föredragningslista och handlingar, besök vår webbplats: www.sametinget.se/plenum

Stefan Mikaelsson, Sametingets ordförande (talman), 070-251 94 97
stefan.mikaelsson@sametinget.se