Sametinget håller plenum i Västerbotten

Sametingets 52:a plenum äger under vecka 8 rum i norra delen av landskapet Västerbotten, närmare bestämt i Skellefteå. Det är en diger lista av ärenden som kommer att avhandlas. Av särskilt intresse är frågan om en ny svensk samepolitik. Plenum avvisade ju förra året tillsammans med andra samiska företrädare jordbruksdepartementets promemoria (Ds 2009:40) Vissa samepolitiska frågor, vilken därefter dragits tillbaka.

Skellefteå har tidigare inte haft Sametinget på besök. Västerbottens landskapsvapen är en springande ren av silver i ett med sexuddiga stjärnor av guld bestrött blått fält. Renen symboliserade en gång allt land väster om Bottenviken. Även i moderna tider betar renar väster om Bottenviken. I Skellefteå kommun har flera samebyar just nu sina renar på vinterbete. I kommunen finns även en sameförening. Därför har Sametingets plenum denna gång valt centralorten Skellefteå för sina plenumsförhandlingar.

Hela den första dagen ägnas helt åt partiöverläggningar. Den officella delen öppnas på tisdagen klockan 8.30 med att nationalsången sjungs och ledamöterna ropas upp.

Under plenum kommer budgeten (§ 10) att behandlas, som anger bland annat plenums medel och möjligheter för resten av året. I samband med budgetens behandlade finns det tisdagen den 23 februari kl. 15.30 även möjlighet för den samiska allmänheten att ställa frågor till Sametingets politiker.

Ärendet § 13 Initiativ till en ny samepolitik, har ett brett spann av potentiella möjligheter. Styrelsens förslag är att en kommitté ska tillsättas med representanter från alla partier för att avge ett första förslag till styrelsen senast sista december i år.

Tisdagen den 23 februari kl. 19.30 avslutas med en middag med inbjudna gäster där samer från länet och kommunfullmäktiges ordförande Ann-Christin Westerlund deltar.

Plenumsveckan avslutas på torsdag den 25 februari.

För program och handlingar se Sametingets hemsida www.sametinget.se

För kontakt
Stefan Mikaelsson, Sametingets ordförande, 070-251 94 97