Sametinget värd för Jokkmokk Winter Conference

Under vecka 5 pågår Jokkmokk Winter Conference i Jokkmokk. Tisdagen den 2 februari är Sametinget värd för dagen som har det nordiska perspektivet som tema. Klimatförändringarna och hoten mot Arktis kommer att diskuteras.

Sametingets styrelseordförande Sara Larsson kommer att hålla tal och håller i programmet under Sametingets dag. Projektledaren för Sametingets livsmiljöprogram Nanna Borchert berättar om arbetet med programmet som antogs av plenum 2009. Det blir workshops och paneldebatt med tillfälle till många frågor och diskussioner.

- Det är en viktig konferens som arrangeras. Klimatförändringarna påverkar redan idag livet för de människor som lever i Arktis, säger Sara Larsson. Det är bra att den faktiskt äger rum i norr, till skillnad från de flesta klimatkonferenser!

På onsdagen diskuteras klimatmötet i Köpenhamn och möjliga konsekvenser för det arktiska området. I panelen deltar bland andra Lars-Anders Baer, ledamot i FN:s permanenta forum för urfolksfrågor.

Konferensen är ett internationellt forum som riktar sig till unga yrkesverksamma och studenter med intresse för klimatförändringar och hållbar utveckling. Sara Larsson har förhoppningar inför Jokkmokk Winter Conference:

- Jag hoppas att vi inte bara kan öka våra kunskaper om de nödvändiga anpassningar som krävs i framtiden utan också kan bidra till att förstå hur vi själva, som samer, kan vara en del av en positiv omställning.

Sara Larsson, Sametingets styrelseordförande, 070-378 88 24

Dearvvuoðaiguin / Med vänlig hälsning

Informatör

SÁMEDIGGI / SAMETINGET