Ytterligare medel till korttidsstudiebidrag

Sametingets styrelse har vid sitt sammanträde i Kiruna beslutat att öka budgeten med 300 000 kronor för korttidsstudiebidrag i samiska. Beslutet är i linje med den politiska avsiktsförklaringen där ökade insatser för att stärka, bevara och utveckla de samiska språken har utlovats.

- Vi ser att det finns ett ökat intresse bland samer att lära sig skriva och läsa samiska. Därför utökar vi nu möjligheten att delta på korttidskurser i samiska, säger vice styrelseordförande och tillika ordförande för språknämnden Lars Miguel Utsi.

Det är Sametinget som ansvarar för fördelningen av korttidsstudiebidrag. Syftet med korttidsstudiebidraget är att ge samer som inte har fått möjlighet att lära sig läsa och skriva på samiska tillfälle att göra det. Det har funnits och finns fortfarande stora brister för möjligheten att lära sig samiska inom utbildningsväsendet.

Det finns en förordning om statsbidrag vid vissa studier i samiska (SFS 2007:1347). Mer information om vilka regler som gäller samt ansökningsblankett finns på https://www.sametinget.se/studiebidrag

- Nu ser vi fram emot att få in fler ansökningar för korttidsstudier. Vi vill stärka och öka användningen av alla våra samiska språk och detta är ett steg på vägen för att uppnå det.

Lars Miguel Utsi tillsammans med den övriga styrelsen finns tillgänglig för intervju på Sametingets kansli i Kiruna onsdag 13/9 kl. 15.

Kontaktperson:

Lars Miguel Utsi, vice styrelseordförande & ordförande i språknämnden