Samhall vill göra ännu mer för svensk e-handel

Skulle Samhall kunna bidra med höjd omsättning och förbättrad kundupplevelse för våra e-handelskunder?

Jag har sedan en tid tittat närmare på den frågeställningen, bollat idéer högt och lågt, googlat och pratat med kloka personer i mitt nätverk.

Normalt, när jag träffar e-handlare och pratar utveckling handlar ofta samtalet om att via teknisk utveckling skapa snabbare köp, enklare check-out, bättre kvarhållande och ökad konverterings- och återköpsgrad, sökmotoroptimering, marketing automation och så vidare.

Det handlar alltså mycket om kundresan till och på webbplatsen och de krav på tekniska lösningar som krävs för att säkra nya köp och därmed tillväxten.

Jag har tittat på utveckling från ett annat perspektiv:

”Vilka tjänster kan man bara erbjuda sina kunder om man har en fysisk butik? Och vad skulle krävas för att du som e-handlare ska kunna erbjuda samma sak?”

Tanken är att det skall öka omsättningen för våra e-handelskunder, med befintligt sortiment men en ökad kundbas och vi vill såklart göra jobben som de nya tjänsterna skapar.

Tjänsterna är inte samma för alla e-handlare, de skiljer sig beroende i vilken bransch respektive företag verkar inom. Vissa tjänster är kanske till och med helt företagsunika.

Det är ingen hemlig underkur vi kommit på, jag har helt enkelt utgått från tesen att de flesta e-handlare vill ta sin kundupplevelse från ”buying” till ”shopping”. Från den tesen har jag sedan tittat på vad fysiska klassiska premiumvaruhus i Europa och USA som Harrods, Saks Fifth Avenue och Alsterhaus erbjuder sina kunder.

Nej, det handlar inte om virtuella champagnebarer och personal shoppers utan om enklare tjänster som man inte visste att man behövde förrän man överraskas av att de faktiskt erbjuds. Tjänster som gör att man gärna kommer tillbaka. Tjänster som man gärna berättar om för sina bekanta.

Därifrån har vi översatt tjänsterna till en mer realistisk svensk verklighet och paketerat några lösningar som vi nu kommer att börja erbjuda våra e-handelskunder.

Om du är e-handlare och vill veta mer eller diskutera hur vi skulle kunna bidra till just er affär, så hör av dig till mig. Jag är övertygad om att vi kan tillföra flera dimensioner av både social hållbarhet, affärsnytta och medarbetarnytta som du inte hittar någon annanstans.

Per Tegelström, Nationell Affärsutvecklare med e-handel och logistik som sina expertområden

• Anställningsfrågor, kollektivavtal