Allwin och Samhall i stor hållbarhetssatsning

Varje år kastas runt 75 miljoner kilo överbliven mat och osålda livsmedel från landets dagligvarubutiker. Samtidigt kämpar såväl kyrkor som lokala hjälporganisationer med att samla in mat till behövande. Företaget Allwin har sedan 2010 samlat in överbliven mat, motsvarande närmare två miljoner måltider, för att sedan leverera den till kyrkor och hjälporganisationer i Göteborg. I ett långsiktigt samarbete med Samhall växer nu företaget och etablerar sig i Stockholmsområdet.

I slutet av augusti gick de första mattransporterna från Lidls butiker till kyrkor och hjälporganisationer i Stockholm. Genom att ta tillvara på mat som annars skulle slängas kan utsatta personer få en bättre vardag, samtidigt som vi sparar på jordens resurser. Samarbetet med Samhall, som utför själva mattransporterna, innebär också att personer som tidigare stått utanför arbetsmarknaden nu ges möjlighet att gå från ett utanförskap till en arbetsgemenskap hos Allwin.

– Avtalet med Samhall ger oss på Allwin en efterlängtad möjligheten att utföra vårt arbete i över 200 kommuner där Samhall är verksamma. Det finns nu inget hinder för att ansluta fler butiker i hela Sverige och jobba med en standardlösning för redistribution av matsvinn som våra befintliga kunder ICA, COOP och Lidl har efterfrågat i många år. Drömmen och visionen har nu blivit verklighet, säger Simon Eisner på Allwin.

– Jag är jätteglad över det här samarbetet. Genom Allwin kan Samhall bidra till ett mer hållbart samhälle, samtidigt som fler personer med funktionsnedsättning kan få ett arbete. Det är verkligen ”all win”, säger Göran Olinder, affärsområdesdirektör på Samhall.

För mer information, vänligen kontakta:

Simon Eisner, vd på Allwin
E-post: simon@allwin.nu

Albin Falkmer, kommunikationschef på Samhall
E-post: albin.falkmer@samhall.se

Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har över 24 000 medarbetare på mer än 200 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.