Fler anställer personer med funktionsnedsättningar

En ny undersökning från Samhall visar att allt fler företag anställer personer med funktionsnedsättning. Andelen arbetsgivare som uppger att de har personer med funktionsnedsättningar anställda har ökat med 12 % (från 46 % till 58 %) sedan 2014. Samtidigt visar undersökningen att okunskaper och fördomar fortfarande står i vägen för att fler personer med funktionsnedsättning ska kunna få anställning. Nästan hälften av de tillfrågade (49 %) som inte har någon person med funktionsnedsättning anställd uppger att de saknar tillräcklig kunskap för att våga anställa.

Vartannat år ger Samhall undersökningsföretaget Novus i uppdrag att göra en kartläggning av hur svenska företag ser på att anställa personer med funktionsnedsättning. 2016 års undersökning visar en positiv förändring avseende andelen företag som uppger att de har personer med funktionsnedsättning anställda. För 2016 var andelen 58 %, vilket kan jämföras med 46 % år 2014 och 39 % år 2012.

På frågan vad personer med rekryteringsansvar tror är den största fördelen med att anställa en person med nedsatt arbetsförmåga menar en tredjedel (33 %) att deras kunder tycker att det är viktigt att de tar ett socialt ansvar. Detta är närmast en tredubbling jämfört med år 2014 (13 %) och visar tydligt att medvetenheten och det sociala ansvarstagandet växer på svensk arbetsmarknad. Hela 23 % menar också att en mångfald på arbetsplatsen skapar en bättre arbetsmiljö. Samtidigt menar dock hälften (49 %) av de tillfrågade utan anställda med funktionsnedsättning att de saknar tillräcklig kunskap för att vara trygg med att anställa personer med funktionsnedsättning.

– Rapporten visar att allt fler arbetsgivare ser möjligheterna och vinsterna i att ha en arbetsplats som präglas av mångfald och som speglar samhället i stort. Det är lovande! Samtidigt så kan vi inte blunda för att okunskapen och osäkerheten kring funktionsnedsatta på arbetsmarknaden fortfarande är stor. Fler måste göra mer för att göra upp med mossiga fördomar och attityder, säger Monica Lingegård, vd på Samhall.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Samhall. Resultaten bygger på telefonintervjuer med 500 personer med rekryteringsansvar på företag eller organisationer med tio anställda eller fler (myndigheter exkluderade). Undersökningen utfördes under perioden 2-28 juni 2016.

• Arbetsmiljö

Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har över 23 000 medarbetare på mer än 200 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.