Samhall blir medlem i Tvätteriförbundet

Samhall går in som medlem i Tvätteriförbundet, som organiserar tvätteri- och textilhanteringsföretag i Sverige. Förbundet arbetar i första hand med att skapa tillväxt inom denna expansiva sektor, som idag omsätter fem miljarder kronor och där man både ser en mer miljöriktig samt effektiv verksamhet som potentiella tillväxtområden.

Som medlem i Tvätteriförbundet får också Samhall del av T-märkningen som är branschens egen auktoriseringsmärkning.

– Tack vare T-märkningen får vi en kvalitetssäkring av våra anläggningar, samtidigt som det känns spännande att kunna bidra till utvecklingen av en så expansiv bransch, säger Jonas Rieck som är affärsområdesdirektör på Samhall.

I Sverige har Tvätteriförbundet cirka 130 medlemmar som erbjuder tvätttjänster och textilhantering för exempelvis industrin, hotell- och restaurangnäringen, men också för privatpersoner.

– Vi är mycket glada att kunna välkomna Samhall till Tvätteriförbundet, inte minst för att vi vill samla hela branschen. Utmärkande för branschen är att det finns stora möjligheter för personer som står långt från arbetsmarknaden att få ett arbete. Här kan Samhall med sin värdefulla kompetens bidra med utbildning för en fortsatt positiv utveckling, säger Jan Kluge, ordförande Sveriges Tvätteriförbund.

Samhall driver idag ett 20-tal tvätterier och textilhanteringsanläggningar runt om i Sverige, som numera är T-märkta. Det innebär att anläggningarna uppfyller Tvätteriförbundets alla krav på yrkesmässig kunskap, god företagsamhet och effektivt resursutnyttjande.

• Arbetsmiljö

• tvätt

Samhall är Sveriges viktigaste företag. Vår vision är att bidra till ett Sverige där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden. Vi har 25 000 anställda på cirka 600 orter i Sverige.