Samhall satsar på ökad tjänsteverksamhet och att bemanna uppdrag på plats hos kund

Fler medarbetare inom tjänstesektorn och i bemannade lösningar hos andra företag och minskad egen produktionsverksamhet, så kommer Samhalls verksamhet i arbetsområde Sjuhärad/Skaraborg att se ut i framtiden.

– Samhalls uppgift är att erbjuda sina anställda bra och meningsfulla arbeten, säger arbetsområdeschef Gun-Britt Bergman-Peters på Samhall. En ökad efterfrågan på arbetskraft till tjänstesektorn gör att vi förändrar verksamheten på produktionsenheten i Svenljunga.

Redan idag arbetar omkring hälften av Samhalls medarbetare i området Sjuhärad inom tjänsteverksamhet och bemannade lösningar hos andra företag. Målet är att ytterligare personer under 2012 ska lämna produktionsenheten i Svenljunga, där ett 70-tal personer arbetar idag, för att börja arbeta inom tjänster och bemannade lösningar. Samhalls produktionsenheter i Borås och Ulricehamn  kommer att finnas kvar och sysselsätta de personer som idag arbetar med montering/förpackning.

Företaget informerade de fackliga parterna om förändringen 2012-12-17. Samtliga direkt berörda av Samhalls anställda i området har fått information om de föreslagna förändringarna.

Alla medarbetare med funktionsnedsättning som blivit särskilt hänvisade från Arbetsförmedlingen har 100 % anställningstrygghet. Ingen av dem kommer på grund av förändringen bli övertalig.

Gun-Britt Bergman-Peters, arbetsområdeschef Sjuhärad/Skaraborg, tel 033-474975 eller 0705-843320
Anette Lindgren, regionchef Göteborg, tel. 031-627801 eller 070-6592287
Stefan Hladisch, informationschef, tel. 08-553 411 30

• Funktionsvariation

• Västra Götaland

Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har runt 20 000 anställda på över 250 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighet till logistik och tillverkning. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning och lyckas genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.