Samhall slår ihop verksamheterna i Åsele och Dorotea

För att kunna erbjuda fler arbetsuppgifter åt befintliga medarbetare förbereder Samhall att skapa ett gemensamt verksamhetsområde för Dorotea och Åsele; med tydligare fokus på tillverkning respektive service- och tjänsteverksamhet.

- Samhalls uppdrag är att utveckla personer med funktionsnedsättning genom arbete. Det förutsätter att vi har lämpliga arbetsuppgifter åt vår personal. Det saknas på vår tillverkningsenhet i Åsele. Vi har försökt få in nya kunder och arbetsuppgifter till enheten i flera år men tyvärr har vi inte lyckats, säger regionchef Henry Magnusson.

För att vidga arbetsutbudet för medarbetarna kommer Samhall göra ett verksamhetsområde för orterna Dorotea och Åsele. Syftet är att kunna fokusera och vidareutveckla service- och tjänsteverksamheten i Åsele respektive tillverkningen i Dorotea. Det innebär att personalen kommer utföra arbetsuppgifter på bägge orterna.

- Genom förändringen kan vi på ett bättre sätt hitta lämpliga arbetsuppgifter åt var och en av våra medarbetare, samtidigt som vi skapar ekonomiska resultat som ger en långsiktigt hållbar verksamhet i både Dorotea och Åsele, säger arbetsområdeschef Bo-Östen Sjöberg.

Samhall har 26 anställda i Åsele och 42 i Dorotea. Avståndet mellan orterna är cirka 5 mil. Enheten i Åsele har lidit av undersysselsättning i flera år. Under år 2011 gav enheten ett negativt resultat på – 1 800 000 kronor.

Både personalen och fackförbunden har blivit informerade om de avsedda förändringarna.

- Vår ambition är att göra förändringen med utgångspunkt i varje medarbetares unika förutsättningar. Vi ska försöka finna lösningar som är bra för var och en, säger Henry Magnusson.

Alla medarbetare med funktionsnedsättning som blivit hänvisade från Arbetsförmedlingen har 100 procent anställningstrygghet. Ingen av dem riskerar att bli övertalig i och med förändringen.

För mer information kontakta:
Regionchef Henry Magnusson 070-559 20 55
Arbetsområdeschef Bo-Östen Sjöberg 070-245 88 66
Informationschef Stefan Hladisch, 08-553 411 30

• Västerbotten

Samhall AB bedriver verksamhet på 24 orter i Norrbottens och Västerbottens län. Företaget är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har runt 20 000 anställda på över 250 orter i Sverige och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighet till logistik och tillverkning. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning och lyckas genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.