SAMI stärker sin organisation

Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, SAMI, stärker sin organisation ytterligare. Syftet är att effektivisera insamlingen från musikanvändare och öka utbetalningarna till artister och musiker. Förstärkningen syftar också till att i stort förbättra villkoren för artister och musiker.

SAMI:s VD Stefan Lagrell:

- ”Musik används allt mer i offentliga sammanhang och allt fler företag inser värdet av att spela musik i sina verksamheter. I det gynnsamma läget är det viktigt att SAMI förstärker sin organisation på rätt sätt för att säkra ersättningarna till alla de artister och musiker som SAMI företräder”.

Martin Elford, som tidigare varit informations- och marknadschef, blir operationell chef med ansvar för Kundservice, Medlemservice samt affärsutveckling. Det innebär att Martin ansvarar för SAMI:s intäkter och för genomströmningen av ersättningar till alla de artister och musiker som är anslutna till SAMI. Martin blir också ansvarig för affärs- och produktutvecklingen med syfte att öka SAMI:s insamling av ersättningar och att öka servicen till både kunder och medlemmar.

Elisabet Widlund blir ny kommunikationschef med ansvar för både extern och intern kommunikation. Tjänsten är delvis ny och syftet är att förbättra kommunikationen med alla SAMI:s intressenter samt att stärka de utövande artisterna och musikernas upphovsrättigheter. Elisabet kommer närmast från intresseorganisationen Musiksverige, som hon startat upp och varit VD för sedan SAMI, STIM och IFPI grundade organisationen 2010.

Stefan Stråle blir ny chef för Medlemservice och IT med ansvar för SAMI:s distribution av ersättningar till artister och musiker samt för SAMI:s IT-struktur. Stefan kommer närmast från en tjänst som konsultchef på IT-konsultföretaget Agero där han varit sedan 2006.

- ”Det är mycket glädjande att vi lyckats rekrytera så starka och kompetenta personer som Elisabet Widlund och Stefan Stråle till SAMI och jag tror att det sammantaget med Martin Elford i en central position kommer nu att skapa ett ännu bättre och effektivare SAMI”, säger Stefan Lagrell.

För mer information kontakta:

Stefan Lagrell

stefan.lagrell@sami.se

• Konst, kultur, underhållning

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Ersättning samlas in i samarbete med Ifpi och pengarna kommer från mer än 40 000 licenstagare som betalar för att använda musik i sin verksamhet. SAMI har över 29 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en inspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt.
www.sami.se

Elisabet Widlund