Hanna Wendelbo-Hansson på Rums maktlista 2016

När Sveriges ledande arkitektur- och designtidskrift Rum listar Sveriges 100 mest inflytelserika personer inom design och arkitektur gör Sandberg Wallpapers Creative Director Hanna Wendelbo-Hansson premiär på plats 54.

- Jag tycker det är väldigt smickrande att få vara med på samma lista som mina idoler i branschen. Jag brukar vara nyfiken och googla listan så snart den funnits tillgänglig för att se vilka som är med. Och tänk, i år är jag själv med tillsammans med namn som Karin Sköldberg och Emma Olbers, för att bara nämna några, säger Hanna Wendelbo-Hansson om utnämningen.

På listan trängs allt från personer som kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke till spelet Minecraft. Hanna gör i år premiär på listan med följande motivering:

”Hon är tapetformgivaren som efter studier vid HDK arbetade på Sandberg tapeter mellan 2001 och 2009. Nu är hon tillbaka på samma företag som Creative Director sedan 2014. Senaste kollektionen Skog har hyllats och själv är hon en stilförebild.”

Maktlistan inom design, form och färg sammanställs årligen av Tidskriften Rum, Nya Rum, Rum Hemma och Rum Design. I år har man diskuterat listan utifrån begreppet inflytande; hur man får det, tar det och hanterar det. Listan offentliggörs i senaste numret samt under Årets Rum-galan på Berns.

För ytterligare information kontakta

Anna Andén, presskontakt Sandberg Wallpaper, 0709 531 660 eller anna@sandbergwallpaper.com

Hanna Wendelbo-Hansson, Creative Director Sandberg Wallpaper, 0706 767 732 eller hanna@sandbergwallpaper.com

Om Sandberg Wallpaper AB