NEW YORK STORIES – by Sandberg

New York Stories – tapeter med själ

New York lockar som stad med ett ständigt brus och en strid ström av kultur; mode, musik, konst och mat. Det är storslaget men cosy, ruffigt men chic, betong men grönt av parker. Kontrasterna är många och uppmuntrar till oväntade möten och nya idéer. Med invånare från hela världen står New York för den moderna bostaden, utan historia i bygden skapar man sig ett eget universum.

För att vandra på de livliga gatorna och låta sig inspireras reste Sissa Sundling och Karolina Kroon, designers hos Sandberg, till New York – det här är deras tolkning av drömmarnas stad. En berättelse i elva mönster som tillsammans bildar kollektionen New York Stories. Tapeter med stark karaktär; solitärer, men som sida vid sida skapar en helhet; New York. Allt finns där för de som vill skapa sig sitt eget näste, sin egen trygga plats på jorden.

Några textrader av Nina Persson ger ytterligare dimension till tolkningen av kollektionen:

“Maybe, dreaming of houses can save me
Scenes in the wallpaper
Map the architecture of my mind“

// Nina Persson, swedish singer/songwriter living in Manhattan

Det här är New York – by Sandberg.

-----

Kollektionen släpps den 1 februari 2015. Den innehåller 11 mönster och ges i olika trycktekniker på kvalité non-woven.

Sandberg i designsamarbete med konstnär Carl Hammoud.
Influenser ifrån Nina Persson. Styling Per Wennberg. Foto Martin Cederblad.

• sissa sundling
  • karolina kroon
  • carl hammoud
  • wallpaper
  • new york stories
  • arkitektur
  • tapeter
  • sandberg tyg & tapet

Sandberg Tyg & Tapet är ett västsvenskt familjeföretag med rötterna i traditionellt tapethantverk. Sandberg erbjuder koordinerade tyger och tapeter av högsta kvalitet med varm och personlig prägel för såväl offentlig miljö som privata hem – med hela världen som marknad. All design, utveckling och produktion sker i fabriken i Ulricehamn. Färgerna är vattenbaserade och inget PVC eller klorblekt papper får förekomma.