Sandberg inspireras av hav och resande i nya kollektionen Götheborg

Sandbergs senaste kollektion Götheborg är en samling tyger och tapeter där exotiska motiv möter klassisk mönsterglädje och stilren elegans. Inspirationen är hämtad från gamla tiders resande på de sju haven, Ostindiska kompaniets seglatser mot fjärran öster och hamnstädernas ström av nya varor och intryck. I mitten av augusti kommer kollektionen att finnas ute i butik.

– Götheborg är en berättelse om att resa. Om havet. Om möten med nya kulturer, människor och idéer. Att ge sig av men också om längtan att få komma i land och sätta fötterna på fast mark, att komma hem, säger Sissa Sundling som är designansvarig på Sandberg.

Kollektionen är en blandning av starka karaktärer, som sätter prägel på ett rum, och mjukare former som anger en ton i bakgrunden. Bland motiven syns exotiska djur som leoparder och elefanter men även gamla kartor och kinesiska målerier. Färgerna är milda, jordiga och sandiga och går i grafitgrått, blått, sandbeige och celadon.

– Tapeterna i Götheborg kombineras med fördel till linnetextilier och rena trämaterial. Läder, koppar och mässing bidrar också till att lyfta materialkänslan i mönstren, berättar Sissa Sundling.

Stor tid har lagts på hantverket. Något som är signifikativt för Sandberg. Varje skiss och penseldrag är gjord för hand och det får helt enkelt ta den tid det tar för att trycka både tapeter och tyger. En omsorg som krävs för att göra mönstren rättvisa och fortsätta att bygga den tradition Sandberg kallar för Svensk Tapetkonst.

Kollektionen Götheborg består av tio mönster och lanseras i butik den 15 augusti.

• tapeter
  • tapet
  • karolina kroon
  • sissa sundling
  • götheborg
  • tapetkollektion

Sandberg Tyg & Tapet är ett västsvenskt familjeföretag med rötterna i traditionellt tapethantverk. Sandberg erbjuder koordinerade tyger och tapeter av högsta kvalitet med varm och personlig prägel för såväl offentlig miljö som privata hem – med hela världen som marknad. All design, utveckling och produktion sker i fabriken Ulricehamn. Färgerna är vattenbaserade och inget PVC eller klorblekt papper får förekomma.