TRADITION – en unik hyllning till Sveriges fantastiska tapetarv

Sandbergs nya kollektion Tradition är en kulturhistorisk berättelse om väggarna som är fonden till våra liv. En historia om tapetens utveckling i Sverige, från 1700-talets rokoko och gustavianska stil till 1920-talets nordiska klassicism. Mönster från såväl torp som gårdar samsas här i en unik hyllning till det svenska tapetarvet.

ÅTTA TIDLÖSA OCH TRADITIONELLA TAPETMÖNSTER

“Tradition innefattar åtta underbara tapetmönster för dig som njuter av tidlösa, traditionella formspråk”, säger Sandbergs designer Hanna Wendelbo-Hansson. “Här finns bland annat Rosenholm, ett barockt mönster med svulstiga pioner, och Stola med anor från 1700-talet redo att överbrygga tre århundraden.”

Kollektionens åtta mönster finns i flera olika färgställningar tryckta på kvalité non-woven. Samtliga mönster tillverkas i Sandbergs fabrik i Ulricehamn, i en småskalig och hantverksmässig produktion. Tradition finns i butik från och med tredje november 2015.

För ytterligare information, tapetprover eller bilder vänligen kontakta:
Presskontakt: Berit Isacsson, berit@sandbergwallpaper.com
Designkontakt: Hanna Wendelbo-Hansson, hanna@sandbergwallpaper.com

• stilhistoria
  • tidsepoker
  • wallpaper
  • tapeter
  • hanna wendebo-hansson
  • tradition
  • kollektion tradition
  • kulturhistoriskt
  • tapetarv
  • tapet
  • sandberg tyg & tapet

Sandberg är ett svenskt designföretag. Vi brinner för hantverket. Vi tror på miljön, människan och att hemmet är utgångspunkten för välbefinnande. Vi designar och tillverkar tapeter och accessoarer med ett unikt uttryck i vår fabrik i Ulricehamn. Kärleken till hantverket är närvarande i varje steg och är en avgörande del i det vi kallar Svensk Tapetkonst.