Sandviken Energi besiktar högspänning med helikopter

Sandviken Energi besiktar sina högspänningslinjer med hjälp av helikopter den 19-21 april. Besiktningen görs för att förebygga eventuella störningar, vilket ger en ökad driftsäkerhet i elleveransen.

- Besiktningen är en viktig del i vårt arbete för att underhålla och förbättra elnätet i området. Från helikoptern får man en oslagbar överblick och kan upptäcka fel och brister hos de luftburna högspänningsledningarna som annars hade varit svårt att se, säger Ida Lindahl, informationschef på Sandviken Energi.

Besiktningen är också viktig för att se var Sandviken Energi behöver röja och ta ned träd i ledningsgatorna. På så sätt minimeras risken för att träd faller ner över ledningar i samband med till exempel hård vind eller tungt snöfall.

Flygrutten är preliminär och rutten samt tidsaspekten kan ändras med anledning av väder, solljus och vind.

Sandviken Energi ber om ursäkt för eventuella olägenheter detta kan medföra. Kunder som har frågor hänvisas till energibolagets kundservice på telefon 026-24 16 00.