Annorlunda lukt och smak på vattnet i Sandviken

Sandviken Energi har fått in felanmälningar gällande annorlunda lukt och smak på dricksvattnet hos kunder runt om i Sandviken.

– Vi väntar ännu på provsvar för att kunna säkerställa orsaken, men vårt utredningsarbete hittills tyder på att råvattnet som används i dricksvattenproduktionen kan ha påverkats av ovanligt varma klimatförhållanden under maj månad, säger Anders Kock som är tillförordnad produktionschef på Sandviken Energi.

Sandvikens tätort får sitt dricksvatten från Rökebo vattenverk som tar vatten från sjön Öjaren.

– Vi arbetar efter huvudhypotesen att den varma sjön har orsakat en naturlig algblomning. Det är vetenskapligt känt att ämnen från alger kan orsaka smak och lukt på det här sättet, men även kemiska och fysikaliska analyser stödjer vår hypotes. Våra prover och undersökningar hittills visar att algerna inte är farliga, säger Anders Kock.

Sandviken Energi har tillgång till avancerade snabbanalyser för bakterier, vilket gör vattenbolaget i Sandviken unika. Detta gör att undersökningarna går mycket snabbare och effektivare än vanligt.

– Kunder som hörde av sig till oss igår morse fick vattnet testat, analyserat och återrapporterat redan under eftermiddagen. Vi ser hittills inga sjukdomsbildande bakterier eller ämnen, säger Anders.

Sedan drygt en vecka tillbaka har experter inom vatten och miljö arbetat med Sandviken Energis utredningsgrupp för att komma tillrätta med problemen som har rapporterats in.

– Vissa provsvar kan ta upp till två veckor och i några fall måste vi skicka proverna till internationella laboratorier. Nu har vi vatten på väg till specialanalys i Tyskland för att komma i mål med den här utredningen, fortsätter Anders .

– Dricksvattnet är tjänligt, så det går bra att dricka. Men att vi kan leverera ett vatten med bra kvalitet och att våra kunder kan känna sig trygga är otroligt viktigt för oss, säger Anders.

Anders Kock, tf produktionschef Vatten, Sandviken Energi tel. 070-648 31 78
Ida Lindahl, informationschef Sandviken Energi tel. 070-246 28 78

Sandviken Energi försörjer cirka 30 000 kunder med dricksvatten inom Sandvikens kommun. Cirka 50 felanmälningar har inkommit i skrivande stund. Felanmälningarna gäller dricksvatten i Sandvikens tätort, levererat från Rökebo vattenverk.

Kunder som upplever att vattnet smakar eller luktar annorlunda kan kontakta Sandviken Energis kundservice på tel. 026-24 16 00.

Följ vår driftinformation på http://www.sandvikenenergi.se/driftinformation