Sandviken Energi AB om delägarskap i Bixia ProWin AB

– Vi har fått uppgifter om att dåvarande styrelseordförande Jan Davik och vd Alfons Kubulenso har undertecknat Sandviken Energi AB:s delägarskap i Bixia ProWin AB. Låt oss nu undersöka huruvida de påskrivna dokumenten är bindande innan vi går vidare i ärendet. Vår inställning är att beslut om att ej vara delägare i Bixia ProWin AB fortfarande gäller - och vi kommer att reda ut den här frågan på bästa sätt, säger Ann-Katrin Sundelius tillförordnad vd i Sandviken Energi AB.

Det var i januari 2013 som Ann-Katrin Sundelius och Kent Byman SEAB:s styrelseledamot i Bixia AB sa nej till att underteckna delägarskapet i Bixia ProWin AB. Istället lyftes frågan vidare till SEAB:s styrelse vid ett extrainsatt sammanträde den 14 februari 2013. Med den vetskapen kunde ledningen under tisdagen inte erkänna Sandviken Energi AB som delägare i Bixia ProWin AB.

– Frågan om delägarskap i Bixia ProWin AB lyftes vidare till Sandviken Energis styrelse just av den anledningen att det är en fråga för kommunfullmäktige och inget som en vd eller ordförande kan ta ställning till på egen hand, säger Ann-Katrin Sundelius tillförordnad vd i Sandviken Energi AB.

Med anledning av de nya uppgifterna kommer frågan om Bixia ProWin AB att lyftas på Sandviken Energi AB:s nästa styrelsemöte.

Ann-Katrin Sundelius är kommundirektör i Sandvikens kommun samt tillförordnad vd i Sandviken Energi AB sedan december 2013.

Kent Byman är informations- och markandschef i Sandviken Energi AB samt styrelseledamot i Bixia AB sedan januari 2013.

Jan Davik lämnade Sandviken Energi AB:s styrelse och posten som ordförande 30 november 2012 (Avsägelse i KF 2012-12-17)

Alfons Kubulenso skildes från befattningen VD i Sandviken Energi AB 19 december 2012.

Sandviken Energi-koncernens verksamhet består av produktion och distribution av el, fjärrvärme, sotning och vatten samt drift av optiskt fibernät och skötsel av gator. Sedan 2011 är vi delägare i elhandelsföretaget Bixia AB.

Sofia

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation 026240796