Sandviken Energi redovisar ett starkt resultat för 2015

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2016 09:16 CEST

Det lokala energibolaget Sandviken Energi redovisar ett resultat för 2015 på 49,3 miljoner kronor. Det är en förbättring med 19 % jämfört med föregående år.

Sandviken Energi förbättrar Sandvikens kommun genom att göra vardagen lättare och bättre för både företag och invånare. De investerar inte bara för att behålla standarden i kommunen - utan dessutom förbättra den.

- Vi kämpar för en vattenproduktion med 100 % grundvatten, vi bygger ut elnätet så att vi ska klara oss från driftstörningar, vi bygger bra bredband, vi levererar miljövänlig värme och ser till att ni som bor i kommunen har bra vägar att åka och gå på, säger Niclas Reinikainen, VD i Sandviken Energi.

Trots vikande priser har produktivitetsförbättringar och kostnadseffektiviseringar inom koncernen bidragit till det fina resultatet. Sandviken Energis VD ser de positiva resultaten 2015 som att de är på rätt väg.

- Vi har sedan 2013 jobbat hårt med att etablera en konkurrenskraftig strategi för Sandviken Energi. Det har lett till att vi har höjt vinsten från cirka 30 miljoner till cirka 50 miljoner kronor. Att vi dessutom har lyckats göra en så pass kraftig ökning helt utan prishöjningar gör oss extra stolta, säger Niclas Reinikainen.

Sandviken Energi levererar både lönsamhet och kundnytta och 2015 syntes det tydligare än någonsin.

- Under 2015 visade våra kunder sin uppskattning över våra tjänster och produkter och gav oss det bästa betyget någonsin i en stor kundundersökning som genomfördes. Det betyder mycket för oss då vi eftersträvar att genom våra tjänster driva utvecklingen av infrastruktur här i Sandvikens kommun, säger Niclas Reinikainen.

Bolaget menar att det bland annat är ökad kundnytta, bättre processer och en professionell kundservice som också har gett bättre lönsamhet.

- Nu ska vi inte slå oss för bröstet och säga att allt är perfekt, men det gör mig glad och stolt att våra medarbetare på Sandviken Energi möjliggör den här resan, säger Niclas Reinikainen.

Sandviken Energi - För din bekvämlighet

Sandviken Energis verksamhet består av produktion och distribution av el, fjärrvärme och vatten samt drift av optiskt fibernät och skötsel av gator. Sedan 2011 är Sandviken Energi delägare i elhandelsföretaget Bixia AB.

Det kommunala energibolaget Sandviken Energi AB är ett helägt dotterföretag till Sandvikens Stadshus AB i Sandvikens kommun och är dessutom moderbolag i en koncern som innehåller de helägda dotterbolagen Sandviken Energi Elnät AB, Sandviken Energi Vatten AB och Bångbro Kraft AB.

Resultatet ovan presenteras efter finansiella poster.

Kommentarer (2)

Vad roligt att det går bra för Sandviken Energi. Nu kanske ni kan sänka månadavgiften på fiberlinan som i dag gör att många hushåll inte ser fiber som ett konkurrensmässigt bra alternativ till andra tjänster på marknaden vad avser TV; telefoni och data. Många kanske ändå väljer att dra in fiber för att t ex öka värdet på sin fastighet, men kostnaden per månad för att köpa tjänstera via den linan in blir sällan billigare än andra leverantörer totalt sett p g a månadsavgiften på 165kr/månad. Jag tror ni skulle få ännu fler kunder om ni sänker den avgiften.

- Jonas Åström - 2016-04-19 09:20 CEST

Hej Jonas! Jag har vidaresänt din kommentar till min kollega Jan G. Persson som är affärsområdeschef för Sandnet, bredbandsverksamheten här inom Sandviken Energi.

Ida Lindahl, informationschef

- Ida Lindahl - 2016-04-19 09:32 CEST