Stora Biltvättarhelgen 21-22 april

Visste du att det finns 4 727 288 personbilar i trafik i Sverige och totalt tvättar vi svenskar bilen över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av dessa biltvättar sker direkt på gatan. Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Ämnen som olja, giftiga tungmetallar och asfaltsrester. Dessa ämnen är skadliga både för människor och miljön och rinner i slutändan kanske ned i vårt dricksvatten. För att uppmärksamma detta har branschorganisationen Svenskt Vatten har varje år sedan 2014 anordnat Stora Biltvättarhelgen tillsammans med sina medlemmar.

Fem myter om biltvätt

1. ”Det är dåligt för miljön att köra flera mil till en biltvätt, man kan lika gärna tvätta bilen på gatan.”

Nej, det är faktiskt inte rätt. När du tvättar din bil på gatan rinner olja, giftiga tungmetaller och andra skadliga ämnen rakt ut i våra sjöar och vattendrag. Varför inte passa på att tvätta bilen när du ska tanka? Då belastar du inte naturen med onödig bilkörning.
  2. ”Att tvätta bilen på gatan är inte värre än när det regnar på bilen.”Det låter ganska logiskt, men stämmer inte alls. Regnvatten löser inte upp miljöfarliga olje- och asfaltsrester som fastnat på din bil. För detta behövs bilvårdsprodukter som i sin tur ofta innehåller miljö- och hälsofarliga ämnen. När du tvättar din bil på en biltvätt samlas de hälso- och miljöfarliga ämnena från bilen upp, istället för att släppas ut i naturen.
  3. ”Bilen blir inte ren om man använder miljövänliga bilvårdsmedel.”
    Jodå, det blir den visst. Miljömärkta bilvårdsmedel tvättar minst lika bra som andra bilvårdsprodukter. Den enda skillnaden är att de är skonsamma mot vår miljö.
  4. ”Det är inga problem att tvätta bilen på gatan så länge jag använder miljömärkta produkter.”
    Tyvärr är det inte så enkelt. Det är aldrig okej att tvätta på gatan, inte ens om du använder miljömärkta bilvårdsprodukter. Smutsen som du tvättar av från bilen innehåller asfaltsrester, tungmetaller, olja och andra giftiga ämnen som spolas rakt ut i naturen.
  5. ”Att tvätta bilen väldigt sällan är bra för miljön.”
    Det är faktiskt tvärt om. Kör du bil varje dag, bör du helst tvätta bilen två gånger i månaden på vintern och en gång i månaden på sommaren. Då hinner inte olja, asfaltsfläckar och salt bita sig fast och du får lätt bort det.

• Miljö, energi

Sandviken Energi AB är ett energibolag med verksamhet inom fjärrvärme, elnät, gata, bredband, vattenkraft samt vatten och avlopp. Bolaget med 150 medarbetare omsätter cirka 470 miljoner kronor.

Det kommunala energibolaget Sandviken Energi AB är ett helägt dotterföretag till Sandvikens Stadshus AB i Sandvikens kommun och är dessutom moderbolag i en koncern som innehåller de helägda dotterföretagen Sandviken Energi Elnät AB, Sandviken Energi Vatten AB och Bångbro Kraft AB. Sedan 2011 är de delägare i elhandelsföretaget Bixia AB.

Sofia

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation 026240796