​Imorgon bitti kl 7 gjuts plattan på Sveavägen

Som fjärde bolag i Gävleborgs län bygger nu Sandvikenhus s.k. kombohus, nyckelfärdiga hus med ett fast pris som ligger cirka tjugofem procent under marknadspris. – Inte sedan 70-talet har Sandvikenhus tillfört så här många lägenheter vid samma tillfälle, säger Sandvikenhus VD Stefan Lundqvist.

Fakta byggnationer i Sandviken
Merparten av Sandvikenhus bestånd byggdes på 60-70 talet och mycket lite byggdes under 80- 90 talet. 2009 och 2011 stod Kanalgränd 1 och 2 redo med strax över 100 lägenheter totalt. 2014 tillfördes 30 lägenheter genom påbyggnaden av Barrsätragatan 31.

-Inte sedan 70-talet har Sandvikenhus tillfört så här många lägenheter vid samma tillfälle till beståndet och staden, det är en spännande tid vi lever i, säger Sandvikenhus VD Stefan Lundqvist.

168 personer har till dags datum visat intresse för de 74 lägenheterna som står redo i oktober och november 2016. 129 av intressenterna vill bo i 55+ boende (77%). Sandvikenhus har idag nästan 9000 personer i bostadskö, över 80% av dessa är externa sökande – alltså inte hyresgäster hos Sandvikenhus idag.

Ett av de nya husen blir ett så kallat 55+-boende och de boende i området kommer att erbjudas förtur till de nya lägenheterna.

Fakta kombohus

• Det är SABO, bransch- och intresseorganisation för Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, som sedan 2010 har ramavtal där allmännyttorna kan avropa från tre olika koncept; mini, bas och plus. Tre byggherrar ingår i Kombohus plus; Skanska, NCC och Lindbäcks.
  • Sandvikenhus bygger kombohus plus och Skanska vann upphandlingen i Sandviken.
  • I Gävleborg finns det kombohus i Bollnäs, Gävle och Tierp och 2016 även i Sandviken.
  • I juni 2015 var 3793 lägenheter i Kombohus färdigställda eller påbörjade i över 60 kommuner i Sverige. SABO sammanställer med viss oregelbundenhet var det byggs kombohus. Ladda ner sammanställningen här
  • Kombohusen ska ha hiss, låg energiprestanda (60 kWh/kvm och år i klimatzon III) och kunna uppföras var som helst i landet till ett fast pris på 13 000 kronor/kvadratmeter (bas) exklusive markarbeten, anslutningskostnader och mervärdesskatt.

Jenny Glumoff, Kommunikations- och marknadschef Sandvikenhus AB, tfn 073-027 79 11, jenny.glumoff@sandvikenhus.se

• styrelse
  • vd