Klartecken att påbörja nybyggnationsprocess

Vid styrelsemötet idag, den 29 januari, fattades beslut om att Sandvikenhus ska påbörja processen med att tillföra nyproducerade lägenheter för att möta det växande behovet i Sandviken.

Det är Körkarlen 1, Sveavägen 18-22, som är aktuell. Byggstart kan bli under 2015 med färdigställande 2016. Sandvikenhus planerar för 60-74 lägenheter, upp till två huskroppar med ca 18 mån byggtid.

-Beslutet innebar att vi påbörjar processen och vi kommer att ta ett steg i taget med nästa beslut efter att vi fått in anbud. Vi har idag tagit de ekonomiska ramarna, 110 mkr. Säger Ordförande Håkan Bengtsson.

-Det är ett centralt och fint läge där vi kan möta kommunens ökade behov av fler bostäder. Byggrätten gör att vi kan använda området på ett effektivt sätt med flera valmöjligheter. Säger VD Stefan Lundqvist.

Kombohus
Det är SABO, bransch- och intresseorganisation för Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, som sedan några år har ramavtal där allmännyttorna kan avropa som det nu är aktuellt för Sandvikenhus att avropa ifrån. Tre byggherrar ingår; Skanska, NCC och Linbäcks. Många företag runt om i Sverige har idag gjort detta med framgång.

-Kombohusen har tagits fram för att förenkla och hålla ner kostnaderna vilket är förmånligt för oss fastighetsägare. Vi ser möjligheten att bygga två huskroppar i området med bara en etablering vilket både minskar kostnaderna och besvären för de boende runt om. Säger Katrin Carlsson, Teknisk chef.

Dialog med de boende
För att använda området på bästa möjliga sätt kan flytt av existerande garage bli aktuellt, men alla garage kommer finnas kvar på adressen. Hyresnivåerna kommer att hanteras via förhandlingar under det kommande året.

-Vi påbörjar tidigt en dialog med de boende i området för att förbereda dem inför den eventuella byggnationen, ett första informationsbrev får de imorgon, den 30 januari. Vi kommer också ha med oss i tanken att Sveavägen 18 idag är seniorlägenheter, och vi är måna om att bevara den valmöjligheten och kanske även utveckla den, avslutar Stefan Lundqvist.

Fakta kombohus

• SABO bjöd in entreprenadbranschen till tävlingen SABOs Kombohus 2010. I tävlingsuppdraget låg att huset skulle vara i två till fyra plan, rymma 8–16 lägenheter, ha hiss, ha låg energiprestanda och kunna uppföras var som helst i landet till ett fast pris på 12 000 kronor/kvadratmeter exklusive grund, mark, markarbeten och moms.
  • Idag är det så möjligt för medlemmar att över hela landet avropa ett nyckelfärdigt kompletteringshus i två, tre eller fyra våningar, till ett fast pris.
  • Syftet med projektet SABOs Kombohus har varit att underlätta och förenkla för medlemsföretagen att upphandla och beställa mindre flerbostadshus. SABO har därför sammanställt ett paket med hjälpmedel som bör användas när man önskar utnyttja ramavtalen.

Stefan Lundqvist, VD Sandvikenhus AB, tfn 070-089 42 14, stefan.lundqvist@sandvikenhus.se

• styrelse
  • lägenheter