Nu flyttas det in i Järbo

20 nyproducerade lägenheter får just nu sina första hyresgäster. Sandvikenhus, som inte byggt i Järbo sedan 90-talet, har haft en enorm efterfrågan på lägenheterna. När uthyrningen påbörjades i mars hyrdes de första sju lägenheterna ut på 2,5h!

- Det är alltid nervöst att bygga nytt, säger Sandvikenhus VD Stefan Lundqvist. Särskilt med tanke på kostnaderna som det medför. Vi kan med glädje konstatera att Järbo var rätt vald plats och att våra omvärldsbevakningar och dialogmöten gett resultat; vi har levererat en efterfrågad produkt, avslutar han.

Moderna och tillgängliga
Sandvikenhus höll två dialogmöten, "öppna hus", i Järbo under vintern 2016 och hösten 2017, där de runt 300 besökarna röstade på olika alternativ för hur de nya husen ska byggas. De önskemål och synpunkter som lämnats ligger till grund för utformningen av husen. Till exempel så har tomten där husen ska byggas valts, man önskade också att husen skulle bli för de som är 55 år och äldre (ett hus är nu för denna målgrupp). Båda husen har stora inglasade balkonger, carport med förråd som tillhör lägenheten samt ett extra förråd, man önskade också loftgång, tvättmaskin och torktumlare samt öppen planlösning. Lägenheterna har ekparkett med klinker i entrén och är tillgänglighetsanpassade då de har hiss.

Uthyrningsprocessen
I enlighet med styrelsens beslut erbjöds 7 av de 20 lägenheterna i en separat kö, där det inte är antal dagar i kön som räknas utan ”först till kvarn principen”. Detta för att även de som inte stått så länge i bostadskö ska ha en chans till en lägenhet i Sandvikens kommun. Uthyrningen påbörjades i mars och de sju lägenheterna blev uthyrda på 2,5 timme! Två veckor senare påbörjades den ordinarie uthyrningen, som även den gick i rekordfart – allt var uthyrt inom två månader.

-Sandvikenhus har idag 158 lägenheter i Järbo (inklusive dessa 20), merparten byggdes under 60-talet förutom 16 lägenheter som producerades 1992.

-Sandvikenhus ska enligt Bostadsförsörjningsprogrammet tillföra 40 lägenheter per år.

-Budget för Järbo är 40mkr inkl moms.

-Nästa stora byggprojekt för Sandvikenhus är ett trygghetsboende på Sveavägen.

• nyproduktion

Sandvikenhus är ett allmännyttigt bolag, som till 100 % ägs av Sandvikens kommun. Vi hyr ut trygga hem till boende i Sandvikens kommun. Vi äger ca 4 500 bostäder och ansvarar även för in- och utvändig drift och skötsel av Sandvikens kommuns fastighetsbestånd. Vi har ca 150 anställda och omsätter ca 600 mkr. Företaget grundades 1962 som en stiftelse och ombildades 1994 till aktiebolag.