​Överenskommelse om 2016 års hyror klar

Nu har Sandvikenhus avtal med båda förhandlande parter, Hyresgästföreningen Aros-Gävle samt Sandvikenboendet, för samtliga bostadsobjekt i beståndet, 4083 st. Båda avtal landade på 0,8%.

-Det har varit ett gott samarbetsklimat hela vägen och jag upplever att alla parter har varit lyhörda och konstruktiva. Rent konkret innebär detta runt 3 mkr mindre än vårt initiala bud och självklart måste vi då anpassa kostymen efter detta och prioritera hårdare, säger VD för Sandvikenhus Stefan Lundqvist.

Den nya hyran aviseras på februari månads avi, vilket innebär att första avin innehåller höjning för både januari och februari. För en normalstor lägenhet på 67 kvm med företagets snitthyra på 1028 kr/kvm blir summan 46 kr/mån. Hyreshöjningen gäller från 1 januari 2016 och till och med den 31 december 2016.Förhandlingarna har pågått sedan oktober och höjningen reflekterar de kostnadsökningar som Sandvikenhus har under 2016 (uppvärmning, vatten, löner, material till reparationer mm).

-Självklart har vi i vår egenskap av förhandlingspart haft synpunkter på budgeten. Ränteläget, mm gör att höjningen generellt bör vara låg, sen finns det alltid lokala förutsättningar att ta hänsyn till. Jag står naturligtvis bakom förhandlingsresultatet och hoppas att även hyresgästerna tycker att det är okej, säger Owe Hellberg, förhandlingsledare för Aros-Gävle.

-Vi är väldigt glada, för våra medlemmars räkning, att vara i mål med detta. Det landade på en skälig nivå, säger Sören Berggren, ordförande i föreningen Sandvikenboendet.

-2015 landade överenskommelsen för Hyresgästföreningen Aros-Gävle på 1,5% och Sandvikenboendet 1,4%.

-2013-2014 hade Sandvikenhus ett tvåårigt avtal med Sandvikenboendet om 2,7%. 2014 landade överenskommelsen för Hyresgästföreningen Aros-Gävle på 1,78% och 2013 på 2,5%.

Stefan Lundqvist, VD Sandvikenhus AB, tfn 070-089 42 14, stefan.lundqvist@sandvikenhus.se.

• hyresförhandling
  • årlig hyreshöjning