Trygghet i fokus på Bruket i sommar

Sandvikenhus har för första gången anställt trivselvärdar. De tre värdarna arbetar från 7 juni - 18 augusti på Nya Bruket med primära fokusområden trygghet och trivsel.

-Vi fick signaler från föreningar och hyresgäster på Nya Bruket att förra sommaren upplevdes som otrygg pga. mycket ungdomar i området. Även om inte ungdomarna bor på Nya Bruket, eller är våra hyresgäster, så påverkar det våra hyresgästers trygghet och det är därför vi genomför detta, säger Sandvikenhus Marknadsstrateg Cecilia Book-Partanen.

Sandvikenhus har sedan 2015 genomfört en nationell hyresgästundersökning. De områden där kunderna haft mest återkoppling är trygghet, framförallt i allmänna utrymmen, samt rent och snyggt. Trygghetsfrågan har följaktligen blivit central för Sandvikenhus och därför har bl.a. taggsystem på källardörrar installerats, låsta källare nattetid har införts och nu är fokus på de mänskliga relationerna. Vid årsskiftet utökades antal boendekonsulenter med 100%, från en tjänst till två och nu utökas antalet tjänster på Nya Bruket över sommaren. Sedan maj arbetar boendekonsulenterna även kvällstid för ökad trygghet och även trivselvärdarna arbetar kvällstid.

-Vi gör en ny hyresgästundersökning i september och det ska bli spännande att se om våra satsningar fortsätter att ge resultat, säger Sandvikenhus VD Stefan Lundqvist.

-Trivselvärdarna heter Micke Byman, Yosef Alkhatib och Shirzad Mohammed och de arbetar ons-sön, kl 15-22.30 med utgångspunkt IOGT NTO på Nya Bruket.

-Resultat serviceindex/NKI

• Sandvikenhus
  • 2015
  • Sandvikenhus
  • 2016
    • NKI totalt
  • 78,8
  • 80,8
    • Ta kunden på allvar
  • 88,1
  • 89,3
    • Trygghet
  • 74,3
  • 75,8
    • Rent och snyggt
  • 67,9
  • 72,4
    • Hjälp när det behövs
  • 87,6
  • 88,3
  • -I enkäten jämförs Sandvikenhus med 75 fastighetsbolag i Sverige.

-2017 vann Sandvikenhus Kundkristallen för största NKI ökningen.

• vd

Sandvikenhus är ett allmännyttigt bolag, som till 100 % ägs av Sandvikens kommun. Vi hyr ut trygga hem till boende i Sandvikens kommun. Vi äger ca 4 300 bostäder och ansvarar även för drift, skötsel och reparationer av Sandvikens kommuns fastigheter. Vi har ca 120 anställda och omsätter ca 450 mkr. Företaget grundades 1962 som en stiftelse och ombildades 1994 till aktiebolag.