Årets byggnad i Göteborg!

Priset för årets byggnad i Göteborg är stiftat ur Per och Alma Olssons fond och 2009 tilldelades priset Sankt Jörgen Park Resort,

Med uthållighet, långsiktighet och obändig envishet har det enkla industriområdet steg för steg förvandlats till en urban park. Med visionär blick, och en enastående omsorg om detaljerna, har en unik verksamhet mejslats fram på en lika unik plats. I detta landskap, av lika delar natur och pionjäranda, är Hotell Sankt Jörgen Park Resort synonymt både juvelen i kronan och valkarna i det hårda arbetets hand.

Hotellet förenar i sitt arkitektoniska uttryck en elegant funktionalism med en klassisk lätthet och organisk design. Den sobert enkla exteriören fulländas i interiören, där varje del utgör summan av en byggnad i total harmoni och balans. Och, som kontrast, kanske för att understryka egensinnet hos byggherren, så adderas element som står ut från det dagliga, som understryker det trotsiga och som visar på arkitekturens möjlighet som förändrare och bärare av budskap.

Med kraft och känsla i kombination med gedigen kunskap och konstnärlighet har skapats en ny arkitektonisk förebild och en stadsplanemässig utmaning för Hisingen och för Göteborg.

"Nu gäller det att förvalta priset på bästa sätt och se till att Resorten och Gårda Johan Företagspark forsätter att utvecklas i enlighet med den stil och känsla som gjort att vi tilldelats detta fina pris", avslutar Hans Andersson.

Det var en stolt och glad ägare som den 18 december tog emot priset på anrika Börsen. Hans Andersson, Gårda Johan har själv stått som byggherre. För arkitekturen svarar Björn Sahlqvist på Arkitektstudion i Göteborg.

Motiveringen löd som följande;