NY LANDSCHEF FÖR GENZYME I SVERIGE

Cecilia Bröms-Thell har rekryterats som ny landschef för bioteknikföretaget Genzyme i Sverige. Hon kommer närmast från en nordisk tjänst som ansvarig för terapiområdet neurovetenskap på företaget Shire. Cecilia tillträdde tjänsten som landschef för Genzyme Sverige den fjärde september 2015.

”Jag är jätteglad över att ha fått förtroendet att driva Genzymes verksamhet i Sverige. Genzyme har en mycket intressant produktportfölj och pipeline av läkemedel för patienter med en rad olika kroniska sjukdomar och jag ser fram emot att vara en delaktig i Genzymes fortsatta utveckling ”, säger Cecilia Bröms-Thell.

Cecilia har en lång erfarenhet inom läkemedelsindustrin. Hon har arbetat inom olika affärsområden som sträcker sig från försäljning och marknadsföring till att strukturera team samt personalhantering.

”Vi är väldigt glada att Cecilia tackade ja till vårt erbjudande, och välkomnar henne till den viktiga tjänsten som landschef för Genzyme Sverige”. Cecilia har visat sig vara en entusiastisk och uppmärksam person med fokus på patienterna, något av stor vikt för oss, säger Jan-Willem Schmidt, General Manager för Genzyme i Norden och Baltikum.

Som ny landschef för Genzyme i Sverige kommer Cecilia tillsammans med sitt team att fokusera på att ta nya läkemedel och behandlingar till den svenska marknaden för att hjälpa patienter med multipel skleros och sällsynta, ärftliga och allvarliga sjukdomar.

Cecilia har i grunden en sjukgymnastexamen från Karolinska institutet, och har sedan 13 år arbetat inom läkemedelsindustrin på olika positioner. Cecilia har de senaste två och ett halvt åren jobbat för Shire som nordisk chef för terapiområdet neurovetenskap

På fritiden är Cecilia en hängiven motionär. Hon nådde landslagsnivå i karate och jujutsu som ung och idag är hon aktiv inom uthållighetssporter som bl.a. cykling, löpning och swimrun. Cecilia har bockat av allt inom ”En svensk klassiker” samt genomfört ”Ironman Kalmar” och ”Ö till ö”.

Genzyme – ett Sanofi-företag:

Genzyme är ett av världens ledande bioteknikföretag. Vårt mål är att förbättra livet för patienter med allvarliga sjukdomar. Genzyme arbetar med att utveckla nya läkemedel, förbättra befintliga behandlingar och säkerställa att nya läkemedel godkänns över hela världen. Företaget, som grundades 1981 i Boston, har vuxit från en liten verksamhet till ett världsomspännande företag med över 11 000 anställda. Genzyme fokuserar på utveckling och framställning av läkemedel till patienter med sällsynta sjukdomar, men även med mera allmänt utbredda sjukdomar som multipel skleros, njursjukdom och cancer.

Med många produkter, som patienter i över 90 länder i världen har nytta av, anses Genzyme vara ledande när det gäller utveckling av de mest avancerade teknologierna inom biovetenskap. Genzymes omfattande forsknings- och utvecklingsprogram, som är inriktat på just dessa områden, har under åren utvecklats till att även omfatta immunsjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar, stamcellsmobilisering och andra områden där det saknas tillräcklig behandling.

• Sjukdomar

• genzyme