Kraftfulla verktyg som förändrar beteenden – ny bok för ledare

Det finns inga dåliga människor, bara dåliga beteenden. Med rätt verktyg kan du förstå och ändra på beteenden. OBM-boken förklarar varför medarbetare gör som de gör, och hur du som ledare kan motivera dem till beteenden som ger resultat.

OBM-boken är skriven av Leif E. Andersson som är leg. psykolog. Med hjälp av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management, förklarar han varför människor beter sig som de gör och hur man med rätt kunskap och redskap både kan reducera dåliga beteenden och förstärka önskvärda beteenden.

– Vi människor vill tro att vi är logiska, rationella och intelligenta varelser. Psykologin lär oss tvärtom att vi ser det vi vill se, att det mesta av våra vardagliga handlingar är rent reflexmässiga och att våra beslut styrs mer av känslor än av logik, säger Leif E. Andersson.

Bokens verktyg är kraftfulla. Som ledare lär du dig att förstå dina medarbetare, hitta deras personliga drivkrafter och hjälpa dem att göra rätt och trivas med det. Detta resulterar både i effektivare och gladare medarbetare samt en organisation med bättre resultat. Inga förändringar genomförs av planer och beslut, utan av människors faktiska beteenden – vad de gör.

– Jag har arbetat med de flesta management-modeller genom åren, exempelvis LOTS, TQM, Performance management, Lean, men alltid saknat en sak: Hur får man alla medarbetare att följa dem? OBM gav den sista pusselbiten – hur man får det att hända, säger en controller, f.d. managementkonsult.

– Lär känna dina medmänniskor och vilka konsekvenser som styr dem, då kan du välja vilka verktyg du ska använda i olika situationer, säger Leif E Andersson.

Leif E. Andersson skrev den första svenska boken om OBM 2009. Sedan dess har han utbildat mängder av ledare i konsten att motivera medarbetare till att göra rätt beteenden och trivas med det. Boken visar även på hur OBM förhåller sig till andra förändringsmodeller och hur OBM kan interageras tillsammans med dessa. Den vänder sig både till ledare och till andra personer som arbetar med människor och intresseras av deras beteenden.

OBM-boken Psykologi för ledare utkommer 18 februari 2019 på Sanoma Utbildning.

För recensionsex och mer information, kontakta marknadsförare Anna Carlsson anna.carlsson@sanomautbildning.se

www.sanomautbildning.se

• högskola
  • kurslitteratur
  • projektledning
  • universitet
  • undervisning

Sanoma Utbildning startade 1993. Sedan dess har vi arbetat med att producera både fysiska och digitala läromedel i allt från matematik, språk och samhällskunskap till historia, juridik och filosofi. Vi arbetar från förskolan, hela vägen upp till universitet och högskola. Utmärkande för oss är vår förankring i klassrummen. Alla våra läromedelsförfattare är lärare, och nästan alla av våra anställda är tidigare lärare. Det har skapat ett arbetssätt där både pedagogik och innehåll i läromedlen är utvecklat och anpassat för att konkret underlätta lärares och elevers vardag.