Silver till båda kocklandslagen i Luxemburg

Som huvudsponsorer är Santa Maria mycket stolta över svenska kocklandslagets och svenska juniorkocklandslagets fantastiska insats under Culinary World Cup i Luxemburg där resultaten blev andra plats för båda lagen.

Trots den hårda konkurrensen var hoppet högt då lagen enligt juniorernas lagledare Peter Jelksäter slipat på minsta detalj in i det sista. Inte minst i valet av råvaror vilka måste vara helt perfekta när de packas upp i tävlingsköken.

Så långt det är möjligt har båda de svenska lagen använt svenska toppråvaror som exempelvis Knäredskyckling från Halland. Det innebär givetvis att det är höga krav även på kryddorna som valts ut med stor omsorg.

– Landslagskockarna har besökt vår matlagningsstudio utanför Göteborg och fått experimentera med våra produkter, berättar Annette Linderoth på Santa Maria Foodservice. De är petiga med vilka kryddor de använder när de tävlar. När de använder t.ex. rosépeppar, chilli, ingefära och örter måste de vara av absolut yppersta kvalitet vilket vi kan tillgodose. Med över hundra års erfarenhet av inköp och kryddhantering har vi både självförtroendet och kvaliteten att bemöta det.

Trots att båda lagen tilldelats guld i både kalla och varma bordet räckte det inte ända fram när medaljerna delades ut vid lunchtid idag. Ett guld innebär att poängen är mellan 90 och 100 av 100 möjliga men den exakta poängen avslöjas inte innan prisutdelningen.

– Det har varit nervkittlande men extremt roligt och vi på Santa Maria är givetvis otroligt stolta över att vara huvudsponsorer till världens näst bästa kocklandslag, avslutar Annette Linderoth. Vi vill också gratulera Stockholm Culinary Team vilka vi också sponsrar. De vann sin klass och kan nu titulera sig världens bästa regionala kocklandslag.

Bilder:

Som journalist är du välkommen att använda Santa Marias bildbank för redaktionellt material där källan anges. Skapa din personliga inloggning på: http://system.billes.se/santamaria/

För mer information kontakta:

Annette Linderoth, Key Account Manager Foodservice, Santa Maria AB

annette.linderoth@santamaria.se, telefon 031-67 42 00