Risenta lanserar Chiafrön - gömd skatt av nyttigheter

Nu utökar Risenta sitt produktutbud med det mytomspunna och supernyttiga chiafröet. Endast 2 tsk chiafrön innehåller mer omega-3 än 1 laxfilé, kalk motsvarandes flera glas mjölk och 30 % mer antioxidanter än blåbär. Chiafröet är ett perfekt komplement för den som vill göra sin vardagliga kost mer hälsosam.

– Chiafrön är en av de rikaste vegetabiliska källorna till omega-3, ett näringsämne som många eftersträvar att få i sig. Även kalk är något många kvinnor behöver extra tillskott av. Chiafröet är rikt på båda dessa viktiga näringsämnen och innehåller dessutom antioxidanter, fibrer och protein. Ett superfrö med andra ord, som passar utmärkt i vårt produktutbud, säger Lisa Tagesson, Kategori- och Marknadschef på Risenta.

Chiafrön är perfekt i både bakning och matlagning. Strö dem över sallad, gröt, i müsli, i och på bröd, på pastarätter, sallader mm.

SERVERINGSTIPS: Gör en géle av chiafrön genom att blanda 1 del frön med 9 delar vatten, rör om och låt stå. Rör ner gélen i gröt, fil eller använd den som bas i en smoothie.

NÄRINGSVÄRDE CHIAFRÖN /100 g
Energi 2190 kJ (520 kcal)                                                                                                                                     Protein 21 g
Kolhydrater 38 g (varav sockerarter)  <0,5 g                                                                                                             Fett 31 g (varav mättat 4 g)
Kostfiber 34 g
Vikt: 170 gram.

Rekommenderat pris 28,90 kr.

För ytterligare information, bilder och produktprover kontakta:
Lisa Tagesson, Kategori- och Marknadschef Risenta, tel: 08-586 27 512, e-post: lisa.tagesson@risenta.se

För praktiska frågor, bilder och produktprover kontakta:
Johanna Gradin, Jung Relations, tel: 070-668 57 12, e-post: johanna.gradin@jungrelations.com

• frukost
  • fröer och kärnor
  • gröna måltider

Risenta är en marknadsledande producent av hälsosamma baslivsmedel i Sverige och Norden. Företaget erbjuder ett heltäckande sortiment av basvaror som müsli, fröer, kärnor, mjöl, gryner, ris, bönor och linser samt spännande smakhöjare, naturligt godis, snacks och torkad frukt. Produkterna säljs av de stora livsmedelskedjorna ICA, Coop, Axfood och Bergendahls. Risenta grundades 1940 och drivs idag av tredje generationens ägare. Sedan 2005 finns huvudkontor och lager i Sollentuna, Stockholm.