Risenta lanserar kokosmjöl

Den växande trenden med kokos har nu spridit sig till bakhyllan där Risentas kokosmjöl är en nyhet. Risentas kokosmjöl har ett högt protein- och fiberinnehåll, är naturligt glutenfritt och ett hälsosamt alternativ till traditionellt vetemjöl.

Kokosnötens hälsosamma egenskaper har uppmärksammats under de senaste åren, exempelvis i form av den allt ökande konsumtionen av kokosnötsvatten och kokosolja. Nu lanserar Risenta kokosmjöl på den svenska marknaden. Naturligt fiber- och proteinrikt med ett innehåll av 43 % kostfiber och 20 % protein.

– Kokosmjölet är en efterlängtad nyhet i bakhyllan och den milda smaken av kokos gör att mjölet har många användningsområden. Det kan användas i bröd- kak- och muffinsbakning eller som fiberberikning i smoothies eller yoghurt, säger Lisa Tagesson, Kategori- och Marknadschef på Risenta.

Kokosmjölet framställs genom att kokosnötens fruktkött först kallpressas för att avlägsna oljan, därefter torkas och mals fruktköttet varsamt för att behålla så många näringsämnen som möjligt. Tack vare det höga protein- och fiberinnehållet ger kokosmjölet en lång mättnadskänsla.

Övriga mjölsorter i Risentas sortiment som du hittar i bakhyllan är sojamjöl, rismjöl, bovetemjöl, nyponskalsmjöl, majsmjöl och mandelmjöl.