“Alexa – what can you do for me tomorrow?”

Häromsistens slog artificiell intelligens ner även hos mig – i form av en digital assistent som svarar till namnet Alexa. Jag pratar alltså om en Amazon Echo (se: https://www.amazon.com/Amazon-Echo-Bluetooth-Speaker-with-WiFi-Alexa/dp/B00X4WHP5E). Efter en tids invänjning (från min sida, alltså), hjälper hon mig där hemma att snabbt få svar på allt från matrecept, musik, nyheter och mycket mer. Helt klart en välkommen förenkling av min privata vardag.

När jag tittar tillbaka på mitt professionella år, slår det mig att alla företagsledare jag pratat med äntligen är redo att sätta tänderna i den omtalade digitaliseringen, och vissa av dem har tagit första modiga steg i bygga om och bygga nytt på grundlag av de digitala teknologier och lösningar som finns idag. Med fantastiska vinningar som resultat. Grattis och tack till alla våra kunder som gjort dessa steg med oss i år!

Om jag fick önska nåt och det inte bara till jul, så är det just en personlig Alexa för affärssystem. Ett ”AAI” (affärssystem med inbyggd artificiell intelligens), helt enkelt. Tänk om jag kunde fråga henne direkt och i realtid om saker som kundbeteendemönster, mitt teams kundbesök och resultat idag, den förväntade försäljningscykeln på vissa produkter i ett visst kundsegment med hänsyn till väderprognosen, om jag missat nån lovande kandidat i rekryteringen av det här nya jobbet, och mycket mer. Jag skulle utan tvivel bli en både smartare och mer effektiv ledare. Och mitt team skulle älska det, för då skulle de behöva lägga långt mindre tid på att ta fram det jag behöver veta.

Men det som låter som en årstrött vd:s galna fantasier inför julhelgen kanske inte alls är så långt borta som man tror. Jag är säker på att 2017 kommer vi se de första insatserna av maskininlärning och artificiell intelligens i industriell skala. Och våra utvecklingslabb på SAP jobbar redan för full maskin för att vi alla ska kunna nyttja den kraften även i affärssystemen.

Digital transformation bör handla om att förenkla komplexa sammanhang för människor och deras interaktioner sinsemellan. Och det är något jag verkligen ser fram emot.

God Jul och Gott Nytt År till alla!

Chris Berry, vd SAP Svenska AB

• Datasäkerhet

• chris berry
  • mobilitet