SAP-Partner Acando's Fredric Sandell: Det blir ett brutalt digitalt uppvaknande

Det kan inte ha undgått någon att den digitala omställningen inte längre är en fråga som man kan välja om man skall ta ställning till eller inte. Det handlar istället om att aktivt välja att antingen agera defensivt eller offensivt. Att digitalisering har och kommer få stor inverkan på alla nivåer i samhället tror jag de flesta på något plan förstår, men om man inte vill gå på magkänsla utan kräver att det finns lite mer underbyggda argument kring varför den digitala transformationen angår alla så börjar vi nu se resultatet av de senaste årens intensiva forskning på området. På World Economic Forum som nyligen gick av stapeln i Davos återrapporterade flera projektgrupper sina slutsatser från det pågående arbetet med att analysera konsekvenserna av Internet of Things, Disruptive Innovation in Financial Services och liknande forskningsprojekt.

Det är en tillika delar fascinerande som skrämmande läsning kring de möjligheter och hot som världens politiker och företagsledare ställs inför!

Inom Acando genomför vi varje år en digital mognadsstudie hos 200 företag i Sverige, och den senaste mätningen visade upp en del oroande statistik kring den digitala målbilden, förmågan till digitala mätningar och en generell brist i förståelsen för den digitala affären. Väger vi samman dessa olika studier så drar i alla fall jag slutsatsen att det finns en tydlig risk för ett ytterst brutalt digitalt uppvaknande i svenskt näringsliv under de kommande åren. Så om du vill kunna trycka på snooze-knappen med gott samvete när klockan ringer, missa inte SAP Innovation Forum och se till att leta upp Acando-montern, och förbered dig gärna genom att läsa mer om ämnet på vår blogg! #ACANDOIF16

Fredric Sandell, fredric.sandell@acando.com

Mobil: +46 706 752861